Muzyczne kwiaty

Na koncert z okazji 95. rocznicy odzyskania niepodległości zaprasza Stowarzyszenie Multi.Art. Muzyczne spotkanie pod tytułem "KWIATY POLSKIE" odbędzie się w tę niedzielę, 17 listopada, o godz. 16:00 w Sali Recepcyjnej kaliskiego ratusza.

W programie usłyszymy utwory na skrzypce i fortepian Mieczysława Weinberga w wykonaniu Eweliny Nowickiej - skrzypce i Mileny Antoniewicz - fortepian. Kompozytor Mieczysław Weinberg (1919-1996) jest niemal zupełnie zapomnianym jednym z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku. Dziś stawiany przez muzykologów obok Szostakowicza czy Prokofiewa. To twórca, którego tragiczne losy splatają się z historią II wojny światowej i żydowskich prześladowań. Kompozytor utrzymywał, że większość jego utworów powstała w wyniku reakcji na zło tego świata, na nieszczęście, okropności wojny i zniewolenia. A zarazem w jego muzyce panuje specyficzny dystans, pogodzenie się z losem, a nawet optymizm i pokój. W Sali Recepcyjnej zabrzmią: Concertino op. 42, Sonatina op. 46, Rapsodia na tematy mołdawskie op.47 nr 3. Koncert zbiegnie się z premierą albumu z muzyką Mieczysława Weinberga "Work for Violin and Piano" .
Ponadto podczas spotkania usłyszymy też fragmenty "Kwiatów Polskich" Juliana Tuwima w interpretacji aktora Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu Szymona Mysłakowskiego. Wstęp oczywiście wolny.

Kompozytor Mieczysław Weinberg (1919-1996) jest niemal zupełnie zapomnianym jednym
z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku o bardzo tragicznej biografii. We wrześniu 1939 roku uciekł z Polski przed nazistowską zagładą, początkowo do Mińska, gdzie podjął studia kompozytorskie. Już w sierpniu 1941 roku, po wejściu wojsk hitlerowskich, musiał uciekać dalej. Dotarł do Taszkientu, gdzie przez dwa lata pracował jako pianista - korepetytor w operze. W 1943 roku Szostakowicz wystarał się
o dokumenty umożliwiające mu przyjazd do Moskwy. Oskarżony o spisek na życie Stalina został zatrzymany w styczniu 1953 i przesiedział w areszcie dwa miesiące aż do śmierci dyktatora.
Dotkliwie doświadczony przez los - rodzice i siostra zgładzeni zostali w obozie w Trawnikach - przyjął osobliwą postawę artystyczną. Utrzymywał, że większość jego utworów powstała w wyniku reakcji na zło tego świata, na nieszczęście, okropności wojny i zniewolenia. A zarazem w jego muzyce panuje specyficzny dystans, pogodzenie się z losem, a nawet optymizm i pokój - w największym mroku starał się dostrzec przebłysk światła. Uczciwość i prawość były zawsze dla niego najważniejsze. Toteż daleki był od epatowania emocjami, zachowywał osobiste przeżycia wyłącznie dla siebie, starannie kamuflując, kodując je
w dźwiękach.
Bardzo starannie i wszechstronnie wykształcony w przedwojennej Polsce był także wybitnym i cenionym pianistą - grywał zarobkowo w teatrach wodewilowych i na dansingach; komponował piosenki. Jednakże głównym źródłem jego dochodów było pisanie muzyki dla kina, teatru, radia, a nawet cyrku. Oprawił muzycznie ponad 60 filmów, w tym najsłynniejszy bodaj melodramat sowieckiej kinematografii: "Lecą żurawie" Michaiła Kałatozowa (1957).
Pozostawił pokaźny dorobek: 26 symfonii, 17 kwartetów smyczkowych, 28 sonat i 7 koncertów solowych na rozmaite instrumenty (w tym ewenement - sonatę na kontrabas solo), 3 operetki, 3 balety, kilkanaście cykli pieśniarskich. Samych dzieł operowych skomponował aż siedem: Pasażerkę, której libretto zostało oparte o opowiadanie Zofii Posmysz, Zakochanego D'Artagnana z librettem napisanym na podstawie powieści Alexandre'a Dumasa-ojca, Gratulujemy! z tekstem zaczerpniętym z opowiadania Szolema Alejchema, i kolejne, napisane na podstawie tekstów Bernarda Showa, Fiodora Dostojewskiego czy Nikołaja Gogola. Czerpał garściami ze skarbnicy muzyki europejskiej całego XX wieku, od Mahlera, poprzez Bartóka, Strawińskiego i Prokofiewa, do Brittena. Był mistrzem pastiszu i parodii, finezyjnym orkiestratorem, perfekcyjnym budowniczym napięć między dźwiękami. Był też koneserem literatury i poezji polskiej, szczególnie tekstów Tuwima, Broniewskiego, Mickiewicza, w których chętnie szukał inspiracji do muzyki wokalno - instrumentalnej.
Jego osobistą wypowiedzią jest dziesięcioczęściowa VIII Symfonia Kwiaty polskie napisana w roku 1964. Weinberg sięga do młodzieńczych wspomnień i fascynacji, których ucieleśnieniem stała się poezja Tuwima. W oryginalnej wersji tekst wykonywany jest po polsku przez tenor solo i chór. Najbardziej wstrząsająca jest ósma część dzieła, zadedykowana matce ("mojej matce polskiej, mojej matce żydowskiej"), poruszająca nie tyle patosem, co wręcz przeciwnie - skupieniem i dystansem.

Skrzypaczka Ewelina Nowicka ur. 1982 w Gdańsku. Od 6 roku życia gra na skrzypcach, a pierwsze doświadczenia kompozytorskie zaczęła zbierać w wieku 8 lat. W latach 2001-2007 studiowała skrzypce oraz pedagogikę w klasie Prof. Petru Munteanu w Hochschule für Musik und Theater Hamburgu. Od 2007 do 2009 roku podyplomowo studiowała grę na skrzypcach w Hochschule für Künste w Bremie, a w latach 2010-2012 studiowała w klasie solistcznej Prof. Katrin Scholz w Hochschule für Künste w Bremie.
Jest zdobywczynią wielu nagród w międzynarodowych i krajowych konkursach skrzypcowych. Między innymi jest laureatką nagrody Radia Heskiego we Frankfurcie nad Menem, II nagrody na międzynarodowym konkursie skrzypcowym w Goch (1997), pierwszej nagrody na ogólnopolskim konkursie muzyki kameralnej we Wrocławiu (2001), III nagrody na konkursie Elise Meyer w Hamburgu (2003), III nagrody na konkursie Moderne Solo Streicher w Bremie (2008).
W wieku 16 lat debiutowała jako solistka z różnymi orkiestrami, m. in.: Polską Filharmonią Bałtycką, Lwowską Orkiestrą Symfoniczną, Polską Orkiestrą Kameralną Amadeus, Sinfonią Varsovia, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Jihoceska Komorni Filharmonie w Czeskich Budziejowicach, Hamburger Klassik Philharmonie, Orchesterakademie w Düsseldorfie. W jej repertuarze znajdują się znane koncerty skrzypcowe Mozarta, Paganiniego, Wieniawskiego, Czajkowskiego, Głazunowa, Strawińskiego, Saint-Säensa i wiele innych.
Z racji zainteresowań życiem i twórczością Dymitra Szostakowicza, wpadła na trop mało znanego jeszcze
w Polsce kompozytora Mieczysława Weinberga. To odkrycie repertuarowe zaowocowało w roku 2011 podczas Fesitwalu Probaltica w Toruniu i Mikołowskich Dni Muzyki, dokonując polskich prawykonań i nagrań Koncertu skrzypcowego g-moll op. 67 pod batutą Dainiusa Pavilionisa i Europejskiej Orkiestry Festiwalowej oraz Concertina op. 42 i Rapsodii na tematy mołdawskie op. 47 wraz Agnieszką Duczmal i Radiową Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus. Zinstrumentowała zaginioną wersję Rapsodii mołdawskiej na skrzypce i orkiestrę kameralną, która została opublikowana w wydawnictwie Peer Music.
Jest stypendystką Prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego (1999), Ministra Kultury (1999 - 2001), Otto Stöterau- Stiftung (2001-2005) oraz Oskar und Vera Ritter Stiftung (2009 - 2010).

Pianistka Milena Piszczorowicz - Antoniewicz jest kameralistką, współpracującą ze śpiewakami, instrumentalistami oraz aktorami. Ukończyła Akademię Muzyczną im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, Hochschule für Musik und Theater w Rostocku i studia podyplomowe w zakresie kameralistyki
i akompaniamentu wokalistom w HMT Rostock.
Od 2000 roku uczestniczy w projekcie Zakazana Muzyka: Historia, Muzyka i Pamięć realizowanym
w Niemczech, Czechach i Izraelu i nakierowanym na odnajdywanie, wykonywanie dzieł muzycznych
z czasów II wojny światowej oraz kultywowania pamięci o zapomnianych polskich i czeskich kompozytorach pochodzenia żydowskiego, wśród nich Szymona Laksa, Karela Reinera, Mieczysława Weinberga.
W ramach Roku Polsko - Niemieckiego 2005/2006, programie kulturalnym Ministerstwa Kultury
i Dziedzictwa Narodowego RP i Ministerstwa Spraw Zagranicznych, była współorganizatorem cyklu koncertów młodych polskich i niemieckich artystów Grajmy razem - Spielen wir zusammen.
W 2007 roku z jej inicjatywy powołane zostało Stowarzyszenie Multi.Art, które organizuje w Kaliszu corocznie Multi Art Festival - Festiwal Sztuki Młodych. Jednym z większych projektów Stowarzyszenia był Koncert na 10 fortepianów i orkiestrę, zorganizowany w 2010 roku wspólnie z Filharmonią Kaliską, Fabryką Fortepianów Schimmel i WPA UAM w ramach jubileuszu miasta Kalisza.
Jest stypendystką GFPS (Stowarzyszenia Naukowo-Kulturalnego w Europie Środkowej), Rotary Club Deutschland, Inner Wheel Club Berlin-Tiergarten, Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Yehudi Menuhin Live Music Now. Ponadto w latach 2004 - 2006 otrzymała stypendium Ministra Kultury landu Meklemburgia - Pomorze Przednie na realizację studiów podyplomowych w Niemczech.
Laureatka wielu nagród z zakresu muzyki kameralnej. Ponadto pięciokrotnie otrzymała Nagrodę Prezydenta Miasta Kalisza za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania sztuki muzycznej oraz promocję najstarszego z polskich miast, nominowana do nagrody Eurotalent 2003 Telewizji Polskiej i nagrody Zwyczajny bohater portalu internetowego Calisia.pl. W 2012 roku została uhonorowana przyznawanym co 5 lat przez Radio Merkury wyróżnieniem Srebrny Mikrofon za pomysłowość i fantazję
w tworzeniu przestrzeni dla aktywności kulturalnej i artystycznej. Odznakę 15-lecia Fundacji Judaika przyznano jej w 2013 roku za troskę o spuściznę kompozytorską Mieczysława Weinberga i jej prezentację polskiej publiczności.
Obecnie pracuje w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu i w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. H. Melcera w Kaliszu. Jest prezesem Stowarzyszenia Multi.Art w Kaliszu.
Koncertuje głównie w Polsce, Niemczech, Francji, Czechach, Słowacji.

Szymon Mysłakowski - aktor teatralny i filmowy młodego pokolenia, absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Od 2004 roku związany
z Teatrem im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu. Zagrał w kilkudziesięciu sztukach teatralnych,
w większości role pierwszoplanowe.
Występował w filmach i serialach: Pierwsza miłość, Fala Zbrodni, Nieruchomy poruszyciel, Ostatnia akcja, Usta usta, Wojna żeńsko męska, Ojciec Mateusz, Julia, Śmierć w teatrze, Hitler w operze.
W 2008 roku na 48. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych otrzymał nagrodą za rolę Syfona w Ferdydurke, czyli czas nieuniknionego mordu. W tym samym roku otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Kalisza za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej. Na 51. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych w 2011 roku otrzymał Nagrodę im. Jacka Woszczerowicza za rolę Jima w przedstawieniu Szklana menażeria. W roku 2012 został laureatem Medalu Młodej Sztuki redakcji Głos Wielkopolski w dziedzinie teatr.

Autor: 

Agnieszka Gierz

Personalia

e-mail
gierz@rc.fm

Nazwisko: 

Agnieszka Gierz

Każde forum komentarzy umieszczone pod informacjami prasowymi na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), nie jest moderowane w czasie rzeczywistym - komentarze nie są weryfikowane przed ich automatyczną publikacją. Nie jest dozwolone umieszczanie w ww. komentarzach: nazw i marek o charakterze komercyjnym, linków czy innego rodzaju przekierowań do innych stron internetowych i jakichkolwiek obiektów graficznych. Wpisy łamiące prawo należy zgłaszać na adres: adm@rc.fm. Wpisując jakikolwiek komentarz na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), autor tego komentarza przyjmuje świadomie do wiadomości i świadomie akceptuje bezwarunkowe prawo właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm) do usunięcia lub modyfikacyjnego skrótu wpisanego komentarza oraz brak gwarancji zapewnienia ciągłości publikacji wpisanego komentarza, jako korespondencji niezamówionej przez właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm).