Teatralny wrzesień
20 wrz. 2013 - 10:42 – red. wydania: promocja@rc.fm
Repertuar Teatru im. W. Bogusławskiego w Kaliszu
SZCZEGÓŁOWY REPERTUAR WRAZ Z OPISAMI SZTUK ZNAJDZIESZ ---->TUTAJ
PREMIERA * PREMIERA * PREMIERA * PREMIERA
Maurice Maeterlinck Błękitny ptak
L'Oiseau Bleu
Przekład Piotr Olkusz, Reżyseria Łukasz Zaleski, Współpraca dramaturgiczna Maciej Podstawny, Scenografia i kostiumy Mirek Kaczmarek, Muzyka Anna Stela, Ruch sceniczny Tomasz Bazan
Obsada
Izabela Beń, Małgorzata Kałędkiewicz, Maja Luxenberg, Bożena Remelska, Kornelia Trawkowska, Zbigniew Antoniewicz, Maciej Grzybowski, Szymon Mysłakowski, Łukasz Stawarczyk, Lech Wierzbowski
W czasie letniej przerwy w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego trwały próby do nowego przedstawienia – Błękitnego ptaka belgijskiego dramatopisarza Maurice’a Maeterlincka (1862-1949), laureata Nagrody Nobla (1911). W tej barwnej baśni o poszukiwaniu szczęścia, które czeka na każdego, kto potrafi je dostrzec – akcja prowadzona jest na granicy tego, co widzialne, świadome i zmysłowe oraz tego, co niewidzialne, nieświadome, duchowe. Planowane przedstawienie adresowane jest do widzów w każdym wieku, zarówno do publiczności dziecięcej i młodzieżowej jako pouczająca opowieść o tajemniczym świecie, w który wkraczają mali bohaterowie – Mytyl i Tyltyl, jak i do widzów dorosłych, którzy mogą być skonfrontowani z ulotnością szczęścia i zwodniczą pogonią za nim. Na zamówienie Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego powstał nowy przekład, który jest pełną wersją tekstu. Autorem nowego tłumaczenia jest doświadczony romanista i teatrolog Piotr Olkusz. Reżyserem kaliskiego przedstawienia będzie Łukasz Zaleski, absolwent krakowskiej PWST, który asystował w toruńskim teatrze Lies Pauwels oraz w kaliskim przedstawieniu Gwałtu, co się dzieje! Maciejowi Podstawnemu, w którym także wystąpił w roli Kaspra. Poetycki charakter dramatu Maeterlincka pozwala na atrakcyjną oprawę plastyczną, której opracowanie powierzono Mirkowi Kaczmarkowi, autorowi scenografii do tak wybitnych przedstawień jak Sprawa Dantona, Szajba, Kazimierz i Karolina w reżyserii Jana Klaty, za które otrzymał prestiżowe nagrody na festiwalach teatralnych. Opracowaniem ruchu scenicznego zajmie się Tomasz Bazan, tancerz i choreograf, założyciel i reżyser Teatru Maat Projekt w Lublinie, w którym realizuje własny program treningu fizycznego i poszukiwań kulturowych.
Premiera: 21 września 2013 Duża Scena
Gwałtu, co się dzieje! Wg Aleksandra Fredro
Dramaturgia, reżyseria, scenografia Maciej Podstawny, Kostiumy Michał Gruca, Światła i wideo Tomasz Ziółkowski
Obsada:
Izabela Beń, Katarzyna Kilar / Kornelia Trawkowska, Aleksandra Krzaklewska, Dobromir Dymecki / Michał Wierzbicki, Wojciech Masacz, Szymon Mysłakowski, Marcin Trzęsowski, Łukasz Zaleski.
Komedia Aleksandra Fredry Gwałtu, co się dzieje, od prapremiery w 1832 wciąż jest obecna na polskich scenach, nie tracąc nic ze swej aktualności. W powojennej historii kaliskiego teatru sztuka ta wystawiona była w 1962 roku w reżyserii Tadeusza Kubalskiego, a niezapomnianą kreację w roli Barbary stworzyła wówczas Kaja Starzycka-Kubalska. Obecnie pragniemy przypomnieć tę komedię w nowym opracowaniu scenicznym, w reżyserii i ze scenografią Macieja Podstawnego.
Gwałtu, co się dzieje odczytywano przeważnie jako krytykę przemian obyczajowych na początku XIX wieku oraz satyrę na nieskuteczne rządy. Tekst Fredry daje jednak szereg innych możliwości odczytania, a interpretacja Macieja Podstawnego wykorzystuje jakże aktualne dzisiaj problemy tożsamości płciowej. Reżyser centrum przedstawienia czyni zmianę kostiumu, który zarówno wśród mężczyzn, jak i kobiet powoduje spore zamieszanie. Przedstawia sterroryzowanych, poddanych przemocy mężczyzn w sukienkach, którzy stopniowo rozsmakowują się w swym nowym położeniu, i kobiety w męskim przebraniu, które starają się sprostać swej nowej roli. Reżyser wykorzystuje wszystkie atuty, jakie stwarza schemat farsy; poddaje próbie zarówno język, jak i anegdotę tej komedii, sprawdzając ich nośność i aktualność.
Premiera: 24 września 2011 90 min Scena Kameralna
Abonament na szczęście
Wieczór piosenek Agnieszki Osieckiej
Śpiewa Agnieszka Dulęba-Kasza
Fortepian Milena Antoniewicz / Tomasz Ratajczak
Gitara, harmonijka Przemysław Burek
Opieka artystyczna Maciej Grzybowski
Abonament na szczęście to koncert, na który składają się utwory Agnieszki Osieckiej.
W programie znajdują się doskonale wszystkim znane piosenki: Szpetni czterdziestoletni, Widzisz mała, Wariatka tańczy czy Uciekaj moje serce z repertuaru Seweryna Krajewskiego, motyw przewodni popularnego serialu Jan Serce.
Utwory Osieckiej śpiewała cała Polska, czasem nie wiedząc, że to właśnie ona jest autorką tekstu. W Teatrze Bogusławskiego piosenki Osieckiej śpiewa Agnieszka Dulęba-Kasza, doskonale znana kaliszanom z Szalonych nożyczek jako Baśka Markowska.
Premiera: maj 2012 55 min Scena Kameralna
Iwan Wyrypajew Iluzje
Przekład Agnieszka Lubomira Piotrowska, Reżyseria Rudolf Zioło, Światła i projekcje Mateusz Wajda
Obsada
Małgorzata Kałędkiewicz, Bożena Remelska, Zbigniew Antoniewicz, Grzegorz Gzyl
Rudolf Zioło wraz z aktorami – Małgorzatą Kałędkiewicz, Bożeną Remelską, Zbigniewem Antoniewiczem i Grzegorzem Gzylem – przygotował przedstawienie Iluzji Iwana Wyrypajewa w przekładzie Agnieszki L. Piotrowskiej. Polską prapremierę tej sztuki w warszawskim Teatrze na Woli reżyserowała Agnieszka Glińska (wrzesień 2011), a przed niespełna rokiem wystawił ją sam Autor w Starym Teatrze w Krakowie (kwiecień 2012). Łukasz Drewniak pisał w „Przekroju”: „Taka sztuka zdarza się raz na sto lat. Może jeszcze rzadziej. Iluzje Iwana Wyrypajewa od razu manifestują swoją nieteatralność, łudzą widza prostotą formy, dają perfidnie równoczesną możliwość intelektualnego i emocjonalnego odbioru. Niby są o naturze miłości, a tak naprawdę pytają o sens i konstrukcję świata, który postrzegamy”. Dwa małżeństwa, po wspólnie spędzonych latach, we wspomnieniach szukają śladów własnych uczuć i snują opowieść o innym życiu niż to, które wydawało się być ich udziałem.
Premiera: kwiecień 2013 1 godz. 40 min. Scena Kameralna
Ray Cooney Mayday / Run for Your Wife! /
Przekład Elżbieta Wozniak, Reżyseria Igor Michalski, Scenografia Wojciech Stefaniak
Obsada
Agnieszka Dulęba-Kasza, Kama Kowalewska, Zbigniew Antoniewicz, Michał Grzybowski, Jacek Jackowicz, Remigiusz Jankowski, Szymon Mysłakowski, Marcin Trzęsowski
Zazwyczaj skłonni jesteśmy myśleć, że życie z nami igra, że sprawia nam niespodzianki i stawia w niewygodnych sytuacjach. Ale czy sami nie stwarzamy podstaw dla takich życiowych scenariuszy? Dowodzi tego sztuka angielskiego komediopisarza Raya Cooneya. Precyzyjnie zaplanowanemu życiu jej bohatera, londyńskiego taksówkarza Johna Smitha, grozi kompletna ruina z powodu przypadkowego wydarzenia. Musi on wykazać się dużym sprytem, niezłym refleksem i sporą wyobraźnią, by wybrnąć z pozornie komicznych opresji, w rzeczywistości zapowiadających nieuchronną katastrofę małżeńską, a nawet dwie katastrofy.
Pojawienie się komedii Raya Cooneya na kaliskiej scenie zapowiada, że zostanie tu na dłużej. Od czasu polskiej prapremiery w 1992 roku sztuka ta była w repertuarze ponad dwudziestu polskich teatrów. Na przedstawieniach Mayday wrocławska publiczność wypełnia widownię Teatru Polskiego od osiemnastu lat!
Premiera: kwiecień 2010 100 min Duża Scena
Partner medialny: Radio Centrum
Autor:
![](https://rc.fm/files/users/18/promocja.png)
Personalia
- promocja@rc.fm
Nazwisko:
![](https://rc.fm/files/artykul_kulturalny/z_kult_szlaczek.jpg)
Każde forum komentarzy umieszczone pod informacjami prasowymi na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), nie jest moderowane w czasie rzeczywistym - komentarze nie są weryfikowane przed ich automatyczną publikacją. Nie jest dozwolone umieszczanie w ww. komentarzach: nazw i marek o charakterze komercyjnym, linków czy innego rodzaju przekierowań do innych stron internetowych i jakichkolwiek obiektów graficznych. Wpisy łamiące prawo należy zgłaszać na adres: adm@rc.fm. Wpisując jakikolwiek komentarz na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), autor tego komentarza przyjmuje świadomie do wiadomości i świadomie akceptuje bezwarunkowe prawo właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm) do usunięcia lub modyfikacyjnego skrótu wpisanego komentarza oraz brak gwarancji zapewnienia ciągłości publikacji wpisanego komentarza, jako korespondencji niezamówionej przez właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm).