32. Festiwal "Chopin w barwach jesieni"

XXXII Międzynarodowy Festiwal
CHOPIN W BARWACH JESIENI – ANTONIN 2013
19 – 22. września
Organizatorzy:
- Stowarzyszenie „Wielkopolskie Centrum Chopinowskie – Antonin” w Ostrowie Wielkopolskim
- Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu
Współorganizator: Ostrowskie Centrum Kultury
Andrzej Leraczyk – dyrektor festiwalu
Jan Popis – dyrektor artystyczny
Program : Ostrów Wielkopolski
Ostrowskie Centrum Kultury, czwartek, 19 września godz.19:00
Inauguracyjny koncert symfoniczny
Ludmil ANGELOV (Bułgaria) - pianista
Julianna AVDEEVA (Rosja) - pianistka

Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod dyr. Łukasza BOROWICZA
W programie: Verdi, Chopin, Brahms
Słowo o muzyce: Krystyna Pietranek-Kulis i Jan Popis

Ostrów Wielkopolski, Ostrowskie Centrum Kultury, piątek, 20 września godz.19:00
Recital mistrzowski
Krzysztof JABŁOŃSKI (Polska/Kanada) - pianista
W programie: Chopin, Liszt
Słowo o muzyce: Jan Popis

Ostrów Wielkopolski, Forum Synagoga, sobota, 21 września godz.17:00
Recital wokalny
Anna KARASIŃSKA – śpiewaczka (sopran)
Krystyna BORUCIŃSKA – pianistka
W programie: Chopin, Rybicki, Lefeld, Szymanowski, Bernstein, Barber, Gershwin
Słowo o muzyce: Wojciech Nentwig

Ostrów Wielkopolski, Ostrowskie Centrum Kultury Ostrów, sobota, 21 września godz.22:00
Koncert specjalny "Chopin w aksamicie nocy"
Występują: Julianna Avdeeva, Krystyna Borucińska, Krzysztof Jabłoński, Anna Karasińska, Irina Krasavina (Rosja), Tomasz Ritter, Wang Xinyuan (Chiny), Marcin Zdunik oraz aktor Henryk Talar.
W programie Chopin i poezja polska
Słowo o muzyce: Krystyna Pietranek-Kulis i Jan Popis

Ostrów Wielkopolski, Forum Synagoga, niedziela, 22 września godz.17:00
Recital kameralny
Marcin ZDUNIK – wiolonczelista
Krzysztof JABŁOŃSKI (Polska/Kanada) - pianista
W programie: Chopin, Beethoven, Schubert
Słowo o muzyce: Krystyna Pietranek-Kulis

Ostrów Wielkopolski, Ostrowskie Centrum Kultury Ostrów, OCK, niedziela, 22 września godz.19:30
Recital finałowy
Julianna AVDEEVA (Rosja) - pianistka
W programie: Schubert, Chopin
Słowo o muzyce: Jan Popis

Imprezy towarzyszące:
- XXI Międzynarodowa Wystawa Ekslibrisu Muzycznego – Antonin 2013, Galeria PIK Ostrowskie Centrum Kultury, 15 – 30.09.
- Juliusz Multarzyński „Ryszard Wagner na polskich scenach”, wystawa fotograficzna, Galeria PIK Ostrowskie Centrum Kultury, 6 – 21.09.
- Waldemar Rabiega „Muzyka”, wystawa fotograficzna, Galeria PIK Ostrowskie Centrum Kultury, 22 – 30.09.

LUDMIL ANGELOV Urodzony w Warnie, trzecim co do liczby ludności mieście Bułgarii, ukończył Państwową Akademię Muzyczną im. Pancho Vladigerova w Sofii. Studiował pod kierunkiem Viktorii Spassovej, Ludmily Stoyanovej, uczył go także fenomenalny pianista i pedagog Konstantin Stankovich, dawny asystent Pancho Vladigerova w jego klasie fortepianu. Zdobył wiele nagród i wyróżnień na międzynarodowych konkursach, między innymi w Senigallia (Włochy, 1976), na Konkursie im. Fryderyka Chopina (Polska, 1985), Palm Beach International Competition (USA, 1990), Piano Masters (Monte Carlo, 1994) oraz World Piano Masters Tour (Francja, 1997).Ludmil Angelov zadebiutował w 1999 r. recitalem w nowojorskim Lincoln Centre. Występował także w wielu innych największych salach koncertowych, jak w sali Filharmonii Berlińskiej, Musikverein w Wiedniu, Salles Pleyel i Gaveau w Paryżu, Herkulessaal w Monachium, Concertgebouw w Amsterdamie, w Operze w Monte-Carlo, Brucknerhaus w Linzu, Auditorio Nacional w Madrycie, Auditori w Barcelonie, Palau de la Música w Walencji, w salach koncertowych konserwatoriów w Moskwie i w Mediolanie, w Pałacu Muzyki w Atenach oraz w Sali KBS w Seulu.Muzyka Chopina jest stałym elementem jego kariery wykonawczej. W sezonie 1987–88 wykonał wszystkie utwory Chopina na fortepian solo w cyklu dwunastu recitali. Za to niezwykłe osiągnięcie otrzymał tytuł „Młody Muzyk Roku w Bułgarii”. Brał także udział w kilku najbardziej znaczących festiwalach chopinowskich w Belgii, Francji, Włoszech, Polsce (Antonin 1995, 1999), Serbii, Słowenii, Korei i U.S.A. W 1999 r. zaprezentował wszystkie utwory Chopina w Madrycie i innych miastach Hiszpanii; dziesięć lat później, w sezonie 2009–10, ponownie wykonał dzieła wszystkie Chopina w Hiszpanii i Bułgarii. Jego nagranie wszystkich rond i wariacji Chopina zostało uhonorowane nagrodą Grand Prix du Disque Chopin przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie. Od 2006 Ludmil Angelov ma w swoim repertuarze kilka światowych premier utworów Nikolai Kapustina i obecnie uważa się go za jednego z wiodących interpretatorów muzyki tego kompozytora. Ludmil Angelov dokonał nagrań dla wytwórni Danacord, France Classique, Gega New, Non Profit Music, Pentatone i RСА. Toccata Classics przygotowuje właśnie jego nagranie pięciu koncertów fortepianowych Pancho Vladigerova na trzech płytach CD. Jego występy są transmitowane przez stacje radiowe i telewizyjne w Europie, Stanach Zjednoczonych, Argentynie i Korei. Ludmil Angelov prowadzi klasy mistrzowskie na Nowym Uniwersytecie Bułgarskim w Sofii jako honorowy profesor. W listopadzie 2011 r. otrzymał medal Gloria Artis przyznany przez polskie Ministerstwo Kultury za swój wkład w międzynarodową promocję muzyki polskiej. Od 1992 r. mieszka w Toledo, gdzie jest dyrektorem artystycznym - założycielem Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego. Jest także założycielem festiwalu Piano Extravaganza w Sofii.
www.ludmilangelov.com.

Julianna AVDEEVA "Ogólnie rzecz biorąc: urzekający wieczór, pierwszorzędny program i bardzo utalentowana, ekstrawertyczna młoda pianistka". Po sensacyjnym zdobyciu pierwszej nagrody na Międzynarodowym Konkursie Fryderyka Chopina w Warszawie w 2010 r. Yulianna Avdeeva zadebiutowała występując z Nowojorskimi Filharmonikami (pod batutą Alana Gilberta) w Warszawie i Nowym Jorku, a także z Orkiestrą Symfoniczną NHK (pod kierownictwem Charlesa Dutoit) w Tokio. Do jej znaczących dokonań w ostatnich latach zalicza się także współpraca z Orkiestrą Filharmonii Czeskiej (pod dyrekcją Herberta Blomstedta) i Orkiestrą Symfoniczną Fińskiego Radia (pod dyrekcją Santtu-Matiasa Rouvali), jak również powtórny występ z Orkiestrą Filharmonii Warszawskiej. Podczas ostatniego sezonu artystycznego wystąpiła z recitalami w Japonii, na Tajwanie i we Włoszech, zagrała także w Palau de la Música Catalana w Barcelonie, w Essen Philharmonie, w Tonhalle w Zurichu, na festiwalu La Roque d'Anthéron oraz podczas Schwetzinger Festspiele. Jesienią 2012 r. Avdeeva odbyła tournée po Stanach Zjednoczonych z Orkiestrą Filharmonii Warszawskiej pod dyrekcją Antoniego Wita. Inne jej występy orkiestrowe w sezonie 2012/2013 to przede wszystkim debiuty z Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia (pod batutą Gaetano D'Espinosa) oraz Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin (pod dyrekcją Marka Janowskiego), jak również występy z Sinfonieorchester Wuppertal oraz z Orkiestrami Filharmonii w Krakowie i Cape Town. W repertuarze kolejnych sezonów znajdzie się między innymi pierwszy występ Avdeevej z towarzyszeniem London Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Vladimira Jurowskiego w styczniu 2014 r. Kolejne recitale artystki to powtórny występ w ramach International Piano Series w londyńskim Southbank Centre w lutym 2013, a także koncerty w Sociedad Filharmónica de Bilbao, na Klangräume Festival w Stuttgarcie, w Salie Moli?re w Lionie oraz powrót na Rheingau Musik Festival latem 2013 r. Repertuar Avdeevej obejmuje szeroki zakres utworów od Bacha po muzykę XX wieku. Jest znana ze swoich wykonań na instrumentach historycznych: w sierpniu 2011 r. i 2012 r. wykonała koncerty fortepianowe Chopina na fortepianie Erarda podczas festiwalu "Chopin i jego Europa" z towarzyszeniem Orkiestry Wieku Oświecenia (pod batutą Jacka Kaspszyka) oraz Orkiestry Osiemnastego Wieku (pod kierunkiem Fransa Brüggena). Z orkiestrą tą, także pod dyrekcją Brüggena, wystąpiła ponownie podczas wspólnego tournee po Japonii wiosną 2013 r. Poza recitalami solowymi i występami z orkiestrą, Avdeeva jest także entuzjastką muzyki kameralnej, koncertując między innymi z Philharmonia Quartet (zespołem utworzonym z członków Berliner Philharmoniker) oraz ze skrzypaczką Julią Fischer. W ostatnim sezonie pojawiła się dwukrotnie z towarzyszeniem Fischer na Menuhin Festival Gstaad dając wspólny recital, oraz wykonała koncert Mendelssohna z Ye-Eun Choi i Maximiliaanem Hornungiem, z towarzyszeniem Staatsorchester Stuttgart pod batutą Manfreda Honecka.Avdeeva rozpoczęła naukę gry na fortepianie w wieku pięciu lat pod kierunkiem Eleny Ivanovej w Szkole Muzycznej im. Gniesinych, a następnie podjęła studia na Uniwersytecie Artystycznym w Zurychu (w klasie Konstantina Scherbakova) oraz w renomowanej Międzynarodowej Akademii Pianistycznej Lake Como (pod dyrekcją artystyczną Williama Granta Naboré), gdzie nadal pracuje z Dmitri Bashkirovem i Fou Ts'ongiem. Jest laureatką kilku innych międzynarodowych konkursów, jak na przykład Bremen Piano Contest w 2003 r., Concours de Gen?ve w 2006 r. oraz Konkurs Arthura Rubinsteina w Polsce. W 2002 roku wystąpiła na XXI Międzynarodowym Festiwalu "Chopin w barwach jesieni" w Antoninie.

Krzysztof JABŁONSKI Pianista, kameralista i pedagog, urodzony w 1965 roku we Wrocławiu. W wieku sześciu lat rozpoczął naukę gry na fortepianie u Janiny Butor. Swoje umiejętności doskonalił na lekcjach i kursach mistrzowskich Rudolfa Kerera oraz Nikity Magaloffa. W 1986 ukończył Akademię Muzyczną w Katowicach pod kierunkiem Andrzeja Jasińskiego.Jego wybitny talent zaowocował wieloma ważnymi nagrodami w prestiżowych międzynarodowych konkursach pianistycznych: w Mediolanie (1980, V nagroda), Warszawie (1985, III nagroda na XI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina), Palm Beach (1988, I nagroda oraz nagroda za najlepsze wykonanie utworów Fryderyka Chopina), Dublinie (1988, II nagroda), Monzie (1988, I nagroda), Tel Awiwie (1989, Złoty Medal Artura Rubinsteina), Nowym Jorku (1992, Nagroda Specjalna im. Jorge Boleta) oraz w Calgary (1992, II nagroda). Krzysztof Jabłoński intensywną działalność koncertową rozpoczął w 1985. Gościł na estradach Europy, Ameryki Północnej i Południowej, Meksyku, Izraela, Japonii oraz Korei Południowej. Współpracował z takimi dyrygentami, jak Mario Bernardi, Andrey Boreyko, Frans Brüggen, Sergiu Comissiona, Jacek Kaspszyk, Jerzy Katlewicz, Jan Krenz, Jesus Lopez-Cobos, Grzegorz Nowak, Krzysztof Penderecki, Marek Pijarowski, Witold Rowicki, Michael Stern, Yukinori Tezuka, Ronald Zollman. Grał m.in. z Orchestra of the 18th Century, Berner Symphonie-Orchester, Jenaer Philharmonie, Radio-Sinfonieorchester Stuttgart des SWR, Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Düsseldorfer Symphoniker. Dwukrotnie wystąpił w ramach cyklu koncertów mistrzowskich w Filharmonii Berlińskiej.Prowadzi także ożywioną działalność jako kameralista. Występował z Deseret String Quartet, Israel Chamber Orchestra String Quartet, Shanghai Quartet oraz z takimi artystami, jak Andrzej Bauer, Ewa Iżykowska, Roman Jabłoński, Stefan Kamasa, Konstanty Andrzej Kulka, Shauna Rolston, Tomasz Strahl (z którym założył Chopin Duo i koncertuje w kraju oraz za granicą od 1999). Od 2005 jest członkiem Kwintetu Warszawskiego, założonego w 1963 przez Władysława Szpilmana i Bronisława Gimpla. W 2008 zainicjował powstanie Kulka Trio w składzie: Konstanty Andrzej Kulka - skrzypce, Tomasz Strahl - wiolonczela i Krzysztof Jabłoński - fortepian. Krzysztof Jabłoński nagrywał dla radia i telewizji w kraju oraz za granicą. Ma w dorobku kilkanaście płyt kompaktowych, wydanych w Polsce, Niemczech i Japonii. W ramach Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina pod redakcją Jana Ekiera, zarejestrował komplety etiud, preludiów, impromptus (1998), jak również Wariacje B-dur na temat „Là ci darem la mano” z opery Don Giovanni Wolfganga Amadeusa Mozarta op. 2 na fortepian i orkiestrę i Rondo à la krakowiak F-dur" op. 14 na fortepian i orkiestrę z towarzyszeniem Sinfonii Varsovia pod batutą Jacka Kaspszyka (2000). Z Kwintetem Warszawskim nagrał płyty z muzyką kameralną Grażyny Bacewicz i Juliusza Zarębskiego, z Chopin Duo i Kulka Trio - komplet dzieł kameralnych Chopina.W sezonie 1998/99 był częstym gościem uroczystości związanych z obchodami 150. rocznicy śmierci Fryderyka Chopina. Występował w Europie, Ameryce Północnej oraz Izraelu. Wziął udział w koncercie w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie, inaugurującym obchody Roku Chopinowskiego w Polsce oraz w koncercie kończącym Rok Chopinowski w Rosji. Wykonał wówczas Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Chopina z towarzyszeniem Orkiestry Teatru Bolszoj w Moskwie. W latach 1999-2006 współpracował z Teatrem Wielkim w Warszawie, wykonując muzykę do spektaklu baletowego "Fortepianissimo" oraz oryginalną wersję na fortepian i głosy dramatu lirycznego Peleas i Melizanda Claude'a Debussy'ego. Polska premiera tej wersji odbyła się w kwietniu 2002.W 1999 Minister Kultury Turcji odznaczył pianistę za wkład w popularyzację muzyki oraz złożył specjalne podziękowania za udział w obchodach Roku Chopinowskiego w Turcji. Od 2000 jest członkiem Zarządu Międzynarodowego Towarzystwa Chopinowskiego w Wiedniu. Krzysztof Jabłoński zajmuje się także pracą pedagogiczną. W latach 1994-95 prowadził klasę fortepianu w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, w latach 1997-99 w Akademii Muzycznej w Katowicach. Od 2004 jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Warszawie. W 2006 otrzymał tytuł profesora. Prowadzi też kursy mistrzowskie. Bierze udział w pracach jury międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. XV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, International Frederic Chopin Piano Competition in ASIA, The Seventh National Chopin Piano Competition of the United States. Od 1998 mieszka w Calgary w Kanadzie.
Należy do grona pianistów szczególnie związanych z Międzynarodowym Festiwalem „Chopin w barwach jesieni” w Antoninie, gdzie wystąpił już pięciokrotnie w latach 1996, 1997, 2000, 2003, 2007.

Krystyna BORUCIŃSKA Studia muzyczne ukończyła w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyk Chopina), w klasie prof. J. Lefelda.Od wielu lat prowadzi bogatą działalność koncertową, występując u boku wybitnych artystów, takich jak: Anna Karasińska, Roman Jabłoński, Krzysztof Jakowicz, Andrzej Hiolski, Pierre Amoyal, Olga Pasiecznik, Kwartet Wilanowski; była członkiem Tria Warszawskiego. Występuje z recitalami organizowanymi przez krajowe filharmonie i inne instytucje muzyczne. Koncertowała niemal we wszystkich krajach Europy, a także w USA, Kanadzie, Meksyku. Brała udział w licznych, prestiżowych festiwalach muzycznych (m.in. Festiwal Flandryjski, Leporello w Szlezwiku-Holsztynie, Cervantino w Meksyku, Warszawska Jesień, Festiwale w Łańcucie, Festiwale Chopinowskie w Dusznikach, Festiwale Chopinowskie w Antoninie).Ma na swoim koncie prawykonania utworów polskich kompozytorów współczesnych, m.in.: Witolda Lutosławskiego, Marty Ptaszyńskiej, Piotra Mossa.Specjalne miejsce w aktywności artystycznej Krystyny Borucińskiej zajmuje realizacja nagrań. Dokonała ogromnej ilości godzin nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia, dla Radia BBC oraz wielu innych rozgłośni radiowych za granicą.Ma w swym dorobku artystycznym również szereg nagrań płytowych dla firm: Polskie Nagrania, Emi-Electrola, Sonoton, Le Chant Du Monde, Engram, Opus 111, CD. Accord. Nagranie „Partity” Witolda Lutosławskiego – z jej udziałem otrzymało nagrodę fonograficzną „Fryderyki 96”. Wspólnie z wybitnym skrzypkiem Krzysztofem Jakowiczem nagrała płytę monograficzną poświęconą muzyce Karola Szymanowskiego.Krystyna Borucińska zajmuje się także pedagogiką muzyczną; była jurorem wielu konkursów kameralnych, prowadzi warsztaty i kursy w zakresie wykonawstwa muzyki kameralnej. Jest profesorem sztuk muzycznych; prowadzi klasę kameralistyki fortepianowej na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.W Międzynarodowym Festiwalu „Chopin w barwach jesieni” występowała już kilkakrotnie: w latach 1984, 1985 i 1986.

Irina KRASAVINA Urodziła się w Moskwie, w 1988 roku. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku pięciu lat w Moskiewskiej Średniej Szkole Muzycznej im. Gniesinych. Ukończyła szkołę z wyróżnieniem w 2006. Jest absolwentką i doktorantką Rosyjskiej Akademii Muzycznej im. Gniesinych w Moskwie (prof. S.Sienkov). Prowadzi aktywną działalność koncertową jako solistka i kameralistka (Rosja, Niemcy, Dania, Polska, Słowacja). Jest laureatką II Międzynarodowego Festiwalu Młodych Pianistów w Głubczycach - II nagroda (Polska, Głubczyce, 1997), zwyciężczynią IV Wszechrosyjskiego Konkursu Zespołów Kameralnych (Rosja, Syzrań, 2005), laureatką konkursu festiwalowego Sztuka XXI wieku w Kłajpedzie (Litwa, Kłajpeda, 2010), laureatką międzynarodowego konkursu pianistów „Droga do Mistrzostwa” (Moskwa, 2010), zwyciężczynią 26. Turnieju Pianistów Stypendystów Zagranicznych im. Antoniego Radziwiłła w Antoninie (Polska, 2013) oraz uczestniczką VI i VII edycji rosyjsko-polskiego festiwalu Dziecięca Akademia Muzyki „Młodzież gra Chopina” (Rosja, Moskwa, 2008; Polska, Poznań, 2010). Od 2011 jest dyrektorem artystycznym i artystką festiwalu „Tam, gdzie słowo jest bezsilne... Polsko-rosyjskie współbrzmienia” (Kraków, 2011; Moskwa-Kraków 2012). Obecnie jest na stażu artystycznym na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie (profesor A. Jastrzębska-Quinn).

Anna KARASINSKA Ukończyła poznańską Akademię Muzyczną, a następnie dwuletnie studia podyplomowe w londyńskiej Royal Academy of Music pod kierunkiem Joy Mammen otrzymując dyplom z wyróżnieniem /Dip RAM/. Swój warsztat wokalny doskonaliła pod kierunkiem takich pedagogów jak: B.Fassbaender, B.Schlick, E.Ameling, N.Gedda, R.Vignoles, B.Schollum, P.Esswood i E.Kirkby. Laureatka konkursu wokalnego w Gdańsku (nagroda specjalna) 1993, Konkursu Mozartowskiego w Southport (II nagroda) 1995, Konkursu Bachowskiego w Lipsku (IV nagroda i Nagroda specjalna za najlepsze wykonanie arii z Pasji wg. Św. Mateusza) 1998; była finalistką Konkursu ARD w Monachium 1998. W roku 1997 debiutowała na scenie Opery Krakowskiej jako Pamina w „Czarodziejskim flecie” W.A.Mozarta. Otrzymała Wyróżnienie „Pamięci Haliny Słonickiej” za rolę Julii w spektaklu „I Capuleti e i Montecchi ” Belliniego /1998/99/ pod dyrekcją Richarda Bonynge. W 2001 roku wystąpiła na V Wielkanocnym Festiwalu Beethovenowskim śpiewając Marcelinę w koncertowym wykonaniu „Fidelia” L.v Beethovena pod batutą Leopolda Hagera. Anna Karasińska od roku 2002 współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową debiutując w partii tytułowej “Peleasa i Melizandy” Debussy’ego, śpiewa także Corinnę w “Podróży do Reims” Rossiniego (pod dyrekcją Alberto Zeddy), Hrabinę w “Przysiędze” Tansmana, Biankę w “La Rondine” Pucciniego, Annę w “Nabucco” Verdiego, Frasquitę w “Carmen” Bizeta, w operze “Ubu Rex” K.Pendereckiego, “Aidzie” Verdiego, “Salome” i “Elektrze” R. Straussa, w “Medeamaterial” Dusapina. Szczególne miejsce w działalności artystycznej Anny Karasińskiej zajmują recitale pieśniarskie. Dysponuje bogatym repertuarem, wykonując różne stylistycznie pieśni w oryginalnych wersjach językowych. Występowała na wielu znaczących scenach koncertowych, między innymi w londyńskim Barbican Centre, w kościele St. Martin In the Fields w Londynie, w paryskim kościele La Madeleine, w Tonhalle w Zurychu. Współpracuje z wybitnymi pianistami: Krystyną Borucińską, Januszem Olejniczakiem, Krzysztofem Jabłońskim, Ewą Pobłocką. Ma w swoim repertuarze liczne partie sopranowe w oratoriach i kantatach, które wykonywała z Sinfonią Varsovią, NOSPRem, Polską Orkiestrą Radiową, Liverpool Mozart Players, Orkiestrą Kameralną „Amadeus”, zespołem Capella Bydgostiensis oraz z Filharmonią Krakowską, Poznańską, Łódzką, Szczecińską, Białostocką, Opolską, Lubelską, Wałbrzyską. Pracowała z wybitnymi dyrygentami: R.Bonynge, J.Maksymiuk, J.Kaspszyk, G.Schaller, L.Hager, F.Ollu, M.Dworzyński, K.Bumann, Ł.Borowicz, J.M.Florencjo Junior, A.Straszyński.Dokonała nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. W 2009 roku artystka wzięła udział w nagraniu ścieżki dżwiękowej do filmu “Tatarak” Andrzeja Wajdy z muzyką Pawła Mykietyna.

Tomasz RITTER Urodzony 1995 w Lublinie, gdzie w 2002 rozpoczął naukę w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Karola Lipińskiego w klasie Bożeny Bechty-Krzemińskiej. Od roku 2008 jest uczniem prof. Iriny Rumiancewej-Dąbrowski w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. W listopadzie 2011 został zwycięzcą IX Międzynarodowego Konkursu Młodych Pianistów „Artur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy, otrzymując również nagrodę specjalną im. Anieli Młynarskiej-Rubinstein oraz Rubinową Szpilę Artura Rubinsteina przyznawaną osobowości artystycznej konkursu.Ponadto jest laureatem konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in: Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny w San Sebastian (Hiszpania, 2008, I nagroda), VIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny dla Młodych Muzyków w Enschede (Holandia, 2010, I nagroda i Nagroda Dziennikarzy); Konkurs „Mlady Klavir” Konserwatorium Muzycznego w Pradze (2010, tytuł „Talent Mladeho Klaviru”); IV Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. M. Moszkowskiego w Kielcach (2011, Grand Prix i nagroda za wykonanie utworu Moszkowskiego); III Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny „Szymanowski in memoriam” (2011, I nagroda); Ogólnopolskie Przesłuchania Centrum Edukacji Artystycznej (2012, Grand Prix).Koncertował w Polsce oraz w Republice Czeskiej (dokonując także nagrań dla Radia Czeskiego), na Litwie, na Słowacji, we Francji, w Austrii, w Holandii. Latem 2009 roku wraz z grupą młodych muzyków z Wiednia odbył podróż koncertową do Japonii. W latach 2010-2011 koncertował w Czechach i w Polsce z Kwartetem Martinů z Pragi. We wrześniu 2012 towarzyszył niemieckiemu skrzypkowi Stefanowi Tarara podczas koncertu inauguracyjnego XII Międzynarodowego Konkursu Młodych Skrzypków im. Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego w Lublinie. W kwietniu 2013 roku wraz z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka młody pianista wykonał Koncert fortepianowy G-dur Ludwiga van Beethovena na inaugurację III Rubinstein Piano Festival w Łodzi.Tomasz Ritter uczestniczył w kursach mistrzowskich, m.in. u Wiktora Mierżanowa, Tatiany Shebanovej, Roberta Levina, Avedisa Kouyoumdjiana, Milana Langera, Iana Hobsona, Petera Eflera, Emmanuela Krasovskyego, Pavla Gililova. Zdobywa także doświadczenie z zakresu gry na fortepianie historycznym i klawesynie, współpracując z Petrem Šeflem z Pragi oraz uczestnicząc od 2006 roku w kursach u Alexeia Lubimova, Johannesa Sonnleitnera i Malcolma Bilsona w ramach Dni Muzyki Dawnej w Sopronie i w Fertöd na Węgrzech. Jest stypendystą Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W roku 2013 otrzymał Stypendium Artystyczne im. Franciszka Wybrańczyka Fundacji Sinfonia Varsovia. TVP Lublin zrealizowała o nim film dokumentalny Wielkie otwarcie (2011)

Xinyuan Wang Wielce utalentowany osiemnastoletni pianista chiński (urodzony w czerwcu 1995), uczeń profesora Yan Wanga w Sichuan Conservatory. W wieku 11 lat wygrywa Narodowy Chiński Konkurs Xinghaibei. Rok później zajmuje drugie miejsce w 71. edycji Narodowego Konkursu Steinwaya; natomiast dwa lata później (w 2009) zostaje już zwycięzcą 73. edycji i laureatem pierwszej nagrody. W roku 2008 wygrywa konkurs Yamahy. Mając szesnaście lat, zostaje uczniem pani profesor Alicji Kledzik (Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu). W 2012 roku laureat pierwszej nagrody na Konkursie Młodych Talentów (EPTA) – Kraków oraz uzyskuje drugą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie w Leeds (Wielka Brytania). W bieżącym roku laureat Grand Prix Międzynarodowego Konkursu „Chopin dla najmłodszych” w Antoninie. Z ogromnym powodzeniem koncertował też podczas 30. Jubileuszowych Konfrontacji Chopinowskich w roku 1Orkiestra Filharmonii Poznańskiej Podczas inauguracyjnego koncertu, 10 listopada 1947 roku Orkiestra Filharmonii Poznańskiej wystąpiła pod batutą swojego pierwszego dyrygenta - Stanisława Wisłockiego. Od tego czasu prowadzili ją kolejno: Stanisław Wisłocki, Jerzy Katlewicz, Robert Satanowski, Witold Krzemieński, Zdzisław Szostak, Renard Czajkowski, Wojciech Rajski, Wojciech Michniewski, Andrzej Borejko, Mirosław Jacek Błaszczyk, José Maria Florêncio. Z początkiem sezonu artystycznego 2007/2008 Dyrygentem-Szefem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej został Marek Pijarowski. Pierwszym dyrygentem gościnnym tego zespołu jest obecnie Łukasz Borowicz, a głównym dyrygentem gościnnym - Christopher Hogwood. Orkiestra Filharmonii Poznańskiej należy do grona najbardziej znanych i cenionych polskich orkiestr symfonicznych. Występuje w najważniejszych ośrodkach muzycznych w kraju i poza jego granicami. Zespół koncertował w prawie wszystkich krajach Starego Kontynentu. Uczestniczył w wielu znaczących zagranicznych festiwalach muzycznych, m.in.: Romaeuropa-Villa Medici, Kissingen Sommer, Ankara Sanat Festivali, Festwochen in Herrenhausen, Bregenzer Frühling, Dresdner Musikfestspiele, Choriner Musiksommer. Orkiestra towarzyszyła uczestnikom pierwszego powojennego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie, a od 1952 roku akompaniuje finalistom Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Jest podstawowym zespołem symfonicznym festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna, bierze także udział w festiwalach Warszawska Jesień i Wratislavia Cantans. Często uczestniczy w prawykonaniach utworów współczesnych kompozytorów polskich i zagranicznych. Do ważnych wydarzeń w historii zespołu należy występ przed Papieżem Janem Pawłem II w Watykanie. Z zespołem występowali światowej sławy dyrygenci: Hermann Abendroth, Roberto Benzi, Walerian Bierdiajew, Henryk Czyż, Marco Erede, János Ferencsik, George Georgescu, Zdzisław Górzyński, Christopher Hogwood, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Zygmunt Latoszewski, Zdeněk Mácal, Jerzy Maksymiuk, Jérémie Rhorer, Witold Rowicki, Ainārs Rubiķis, Jerzy Semkow, Stanisław Skrowaczewski, Václav Smetáček, Antoni Wit, Bohdan Wodiczko, Carlo Zecchi oraz soliści: Martha Argerich, Piotr Beczała, Rafał Blechacz, Gábor Boldoczki, Pavol Breslik, Sarah Chang, Andrzej Dobber, Helen Donath, Wojciech Drabowicz, Jean Fournier, Malcolm Frager, Alexander Gavrylyuk, Monique Haas, Ida Haendel, Andrzej Hiolski, Philippe Jaroussky, Sumi Jo, Ryszard Karczykowski, Antonina Kawecka, Olga Kern, Joanna Kozłowska, Gidon Kremer, Konstanty Andrzej Kulka, Aleksandra Kurzak, Sergei Leiferkus, Julia Lezhneva, Christian Lindberg, Bernard Ładysz, Adam Makowicz, Witold Małcużyński, Annick Massis, Albrecht Mayer, Francesco Meli, Johannes Moser, Leszek Możdżer, Victoria Mullova, Sergei Nakariakov, Wiesław Ochman, Garrick Ohlsson, Dawid i Igor Ojstrachowie, Gerhrad Oppitz, Emmanuel Pahud, Ewa Podleś, Maurizio Pollini, Samuel Ramey, Vadim Repin, Rugierro Ricci, Światosław Richter, Mścisław Rostropowicz, Artur Rubinstein, Alexandra Soumm, Göran Söllscher, Akiko Suwanai, Henryk Szeryng, Stefania Toczyska, Simon Trpčeski, Maxim Vengerov, Arcadi Volodos, Wanda Wiłkomirska, Narciso Yepes, Krystian Zimerman.
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej ma w dorobku nagrania z muzyką symfoniczną, operową i baletową dla radia, telewizji oraz na płyty CD (nagrania dla Sony Classical, Polmusic, Wichtel Records, Polskie Nagrania, Muza, Largo Records, Dux, CD Accord, Naxos). Salą koncertową Filharmonii Poznańskiej jest Aula Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, znana w Europie z doskonałej akustyki i przepięknej architektury w stylu neorenesansowym, mogąca pomieścić prawie 1000 słuchaczy. Związki orkiestry z Międzynarodowym Festiwalem „Chopin w barwach jesieni” sięgają roku 1985. Teraz występuje na nim po raz dwunasty – a po raz pierwszy pod dyrekcją Łukasza Borowicza prezentując utwory Schumanna, Chopina i Rachmaninowa.

Henryk Talar Aktor teatralny i filmowy, reżyser, dyrektor teatrów. Urodził się 25 czerwca 1945 roku w Kozach. W 1969 roku ukończył Wydział Aktorski w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Był członkiem zespołów Teatrów Dramatycznych w Szczecinie (1969-1970), kaliskiego Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego (1970-1973), Teatru Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie (1976-1982, 1985-1997) oraz stołecznego Teatru Studio (1982-1985). Od 2003 roku pracuje w Teatrze Narodowym. W latach 1994-1997 szefował Teatrowi im. Adama Mickiewicza w Częstochowie, a między 1997 a 1999 rokiem kierował Teatrem Polskim w Bielsku-Białej. Talar ma na koncie dziesiątki ról, w tym także w dubbingu i Teatrze Polskiego Radia, z którym współpracuje od 1975 roku. Ze sceną Teatru Telewizji związany jest od 1970 roku. We wszystkich tych teatrach grał duże pierwszoplanowe role w ważnych i głośnych przedstawieniach, ale jego wyraziste i skupione aktorstwo oraz umiejętność dogłębnego pokazania postaci w kilku gestach i słowach sprawiły, że doskonale sprawdzał się też w epizodach. Swoje mistrzostwo uwidocznił m. in. w sztukach: „Wyzwolenie” Wyspiańskiego, „Szewcy” Witkiewicza, „Eryk XIV” Strindberga, „Trzy siostry” Czechowa, „Ścisły nadzór” Geneta, „Burza” Szekspira, „Mąż i żona” Fredry, „Wyspa” Fugarda, Kani i Ntshony, „Tryptyk listopadowy” wg Wyspiańskiego, „Po Hamlecie” Żurka, Wiśniowy sad” Czechowa, „Maria i Woyzeck” wg Buchnera, „Zezowate szczęście” wg. Stawińskiego, „Biesy” i „Zbrodnia i kara” wg Dostojewskiego, „Antygona” w Nowym Jorku” Głowackiego, „Lot nad kukułczym gniazdem” Wassermana, „Mistrz i Małgorzata” Bułhakowa. Aktorstwo jego kojarzy się przede wszystkim z wydobywaniem ciemnych, niepokojących rysów ludzkiej natury. W Teatrze Telewizji stał się specjalistą od grania w policyjno-gangsterskich widowiskach („Selekcja” wg Łysiaka, „Modliszka” Williamsona, „Sokół maltański” Hammetta). Kilka razy powracał na ekran w mundurze niemieckiego oficera („Polskie drogi” Morgensterna, „Umarł, aby żyć” Jędryki). Ma też w dorobku główne role w takich produkcjach jak „Umarli rzucają cień” Dziedziny, „Prom do Szwecji” Haupego, „Kim jest ten człowiek” Petelickich. Wystąpił w filmach „Na srebrnym globie” Żuławskiego, „Stan strachu” Kijowskiego, „Daleko od siebie” Falka, „Historia o proroku Eliaszu z Wierszalina” Wojciechowskiego, „Prymas. Trzy lata z tysiąca” Teresy Kolarczyk. W ostatniej dekadzie Talar związany jest z Teatrem Narodowym. Zagrał tutaj między innymi Pana Godzica w "Tartuffie albo szalbierzu" Moliera w inscenizacji Jacquesa Lassalle'a (2006) i Richarda Harkina w "Wędrowcu" Conora McPhersona w reżyserii Wojciecha Malajkata (2008). Jedna z najnowszych ról aktora w Teatrze Narodowym to postać Raucha w "Kazimierzu i Karolinie" Ödöna von Horvátha w reżyserii Gábora Zsámbékiego (2010).Henryk Talar był wielokrotnie nagradzany za kreacje aktorskie – począwszy od roku 1971 na 11.Kaliskich Spotkaniach Teatralnych. Otrzymał m.in. nagrodę prezesa Komitetu do spraw Polskiego Radia i Telewizji Polskiej (1986), Złoty Ekran (1986), Złoty Mikrofon (2008), Wielki Splendor (2011), tytuł Zasłużony Działacz Kultury (1988), Srebrny Medal Gloria Artis-Zasłużony Kulturze (2010).

Orkiestra Filharmonii Poznańskiej Podczas inauguracyjnego koncertu, 10 listopada 1947 roku Orkiestra Filharmonii Poznańskiej wystąpiła pod batutą swojego pierwszego dyrygenta - Stanisława Wisłockiego. Od tego czasu prowadzili ją kolejno: Stanisław Wisłocki, Jerzy Katlewicz, Robert Satanowski, Witold Krzemieński, Zdzisław Szostak, Renard Czajkowski, Wojciech Rajski, Wojciech Michniewski, Andrzej Borejko, Mirosław Jacek Błaszczyk, José Maria Florêncio. Z początkiem sezonu artystycznego 2007/2008 Dyrygentem-Szefem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej został Marek Pijarowski. Pierwszym dyrygentem gościnnym tego zespołu jest obecnie Łukasz Borowicz, a głównym dyrygentem gościnnym - Christopher Hogwood. Orkiestra Filharmonii Poznańskiej należy do grona najbardziej znanych i cenionych polskich orkiestr symfonicznych. Występuje w najważniejszych ośrodkach muzycznych w kraju i poza jego granicami. Zespół koncertował w prawie wszystkich krajach Starego Kontynentu. Uczestniczył w wielu znaczących zagranicznych festiwalach muzycznych, m.in.: Romaeuropa-Villa Medici, Kissingen Sommer, Ankara Sanat Festivali, Festwochen in Herrenhausen, Bregenzer Frühling, Dresdner Musikfestspiele, Choriner Musiksommer. Orkiestra towarzyszyła uczestnikom pierwszego powojennego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie, a od 1952 roku akompaniuje finalistom Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Jest podstawowym zespołem symfonicznym festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna, bierze także udział w festiwalach Warszawska Jesień i Wratislavia Cantans. Często uczestniczy w prawykonaniach utworów współczesnych kompozytorów polskich i zagranicznych. Do ważnych wydarzeń w historii zespołu należy występ przed Papieżem Janem Pawłem II w Watykanie. Z zespołem występowali światowej sławy dyrygenci: Hermann Abendroth, Roberto Benzi, Walerian Bierdiajew, Henryk Czyż, Marco Erede, János Ferencsik, George Georgescu, Zdzisław Górzyński, Christopher Hogwood, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Zygmunt Latoszewski, Zdeněk Mácal, Jerzy Maksymiuk, Jérémie Rhorer, Witold Rowicki, Ainārs Rubiķis, Jerzy Semkow, Stanisław Skrowaczewski, Václav Smetáček, Antoni Wit, Bohdan Wodiczko, Carlo Zecchi oraz soliści: Martha Argerich, Piotr Beczała, Rafał Blechacz, Gábor Boldoczki, Pavol Breslik, Sarah Chang, Andrzej Dobber, Helen Donath, Wojciech Drabowicz, Jean Fournier, Malcolm Frager, Alexander Gavrylyuk, Monique Haas, Ida Haendel, Andrzej Hiolski, Philippe Jaroussky, Sumi Jo, Ryszard Karczykowski, Antonina Kawecka, Olga Kern, Joanna Kozłowska, Gidon Kremer, Konstanty Andrzej Kulka, Aleksandra Kurzak, Sergei Leiferkus, Julia Lezhneva, Christian Lindberg, Bernard Ładysz, Adam Makowicz, Witold Małcużyński, Annick Massis, Albrecht Mayer, Francesco Meli, Johannes Moser, Leszek Możdżer, Victoria Mullova, Sergei Nakariakov, Wiesław Ochman, Garrick Ohlsson, Dawid i Igor Ojstrachowie, Gerhrad Oppitz, Emmanuel Pahud, Ewa Podleś, Maurizio Pollini, Samuel Ramey, Vadim Repin, Rugierro Ricci, Światosław Richter, Mścisław Rostropowicz, Artur Rubinstein, Alexandra Soumm, Göran Söllscher, Akiko Suwanai, Henryk Szeryng, Stefania Toczyska, Simon Trpčeski, Maxim Vengerov, Arcadi Volodos, Wanda Wiłkomirska, Narciso Yepes, Krystian Zimerman.Orkiestra Filharmonii Poznańskiej ma w dorobku nagrania z muzyką symfoniczną, operową i baletową dla radia, telewizji oraz na płyty CD (nagrania dla Sony Classical, Polmusic, Wichtel Records, Polskie Nagrania, Muza, Largo Records, Dux, CD Accord, Naxos). Salą koncertową Filharmonii Poznańskiej jest Aula Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, znana w Europie z doskonałej akustyki i przepięknej architektury w stylu neorenesansowym, mogąca pomieścić prawie 1000 słuchaczy. Związki orkiestry z Międzynarodowym Festiwalem „Chopin w barwach jesieni” sięgają roku 1985. Teraz występuje na nim po raz dwunasty – a po raz pierwszy pod dyrekcją Łukasza Borowicza.

Partner medialny: radioCENTRUM_106.4

Autor: 

Personalia

e-mail
promocja@rc.fm

Nazwisko: 

Promocja Radia Centrum

Każde forum komentarzy umieszczone pod informacjami prasowymi na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), nie jest moderowane w czasie rzeczywistym - komentarze nie są weryfikowane przed ich automatyczną publikacją. Nie jest dozwolone umieszczanie w ww. komentarzach: nazw i marek o charakterze komercyjnym, linków czy innego rodzaju przekierowań do innych stron internetowych i jakichkolwiek obiektów graficznych. Wpisy łamiące prawo należy zgłaszać na adres: adm@rc.fm. Wpisując jakikolwiek komentarz na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), autor tego komentarza przyjmuje świadomie do wiadomości i świadomie akceptuje bezwarunkowe prawo właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm) do usunięcia lub modyfikacyjnego skrótu wpisanego komentarza oraz brak gwarancji zapewnienia ciągłości publikacji wpisanego komentarza, jako korespondencji niezamówionej przez właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm).