"MESJASZ" G. F. Haendla w Filharmonii

Filharmonia Kaliska zaprasza w środę o godz. 19:30 na koncert specjalny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Bursztynowy Szlak" Multimedia Amber Road Festival.
KONCERT PASYJNY
Festiwal Muzyczny Bursztynowy Szlak
MULTIMEDIA AMBER ROAD FESTIVAL
WIELKA ŚRODA, 4 kwietnia, godz.19:30
Sala Koncertowa Filharmonii Kaliskiej - Aula WPA UAM w Kaliszu, ul. Nowy Świat 28-30
wykonawcy:
Soliści Chóru Filharmonii Wrocławskiej
Aldona Bartnik - sopran
Agnieszka Ryman - sopran
Violetta Wysocka-Marciniak - sopran
Aleksandra Hruby - alt
Ewelina Wojewoda - alt
Andrii Khorsik - tenor
Przemysław Borys - tenor
Maciej Adamczyk - bas
Jerzy Butryn - bas

Chór Filharmonii Wrocławskiej
Agnieszka Franków -Żelazny - kierownictwo artystyczne, przygotowanie chóru

ORKIESTRA FILHARMONII KALISKIEJ
Andrzej KOSENDIAK - dyrygent
Marta Niedźwiecka - pozytyw

w programie:
G. F. HAENDEL - „Mesjasz"

W dzisiejszym koncercie zagra Orkiestra Filharmonii Kaliskiej i soliści Chóru Filharmonii Wrocławskiej, a dyrygować będzie Andrzej KOSENDIAK , dyrektor Naczelny Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans oraz Filharmonii Wrocławskiej. Dyrygent, należy do najaktywniejszych muzyków i organizatorów życia muzycznego we Wrocławiu. A w programie środowego koncertu-  MESJASZ Georga Friedricha Händla. Partytura-monument powstała podczas niespełna trzech letnich tygodni - do dzieła mistrz zasiadł 29 sierpnia 1741 roku, a już w połowie września dzieło zostało skończone.

"Widziałem samego wielkiego Boga na tronie i wszystkie zastępy anielskie"
/ G.F. Haendel /
(...) Bodaj najsłynniejsze i najpopularniejsze Haendlowskie oratorium składa się z trzech części, traktujących o życiu Zbawiciela. Część pierwsza zapowiada Jego nadejście, środkowa opisuje ziemską działalność, śmierć oraz zmartwychwstanie Mesjasza, natomiast ostatnia - najkrótsza - jest hymnem pochwalnym na cześć Chrystusa i realizuje wątek mesjanistyczny, w myśl którego u schyłku czasów Mesjasz powróci, by zbawić całą ludzkość.
Mimo religijnego przesłania nie jest oratorium utworem liturgicznym, nie jest również typową formą dramaturgiczną: jedynym bohaterem akcji jest Mesjasz, natomiast chór i kwartet solistów pełnią jedynie funkcję narratora. Wśród innych kompozycji oratoryjnych Mesjasza wyróżnia również obsada, w przeważającej większości składająca się z instrumentów smyczkowych i basso continuo. Pojawiające się niekiedy dźwięki dęte zdają się być jedynie subtelnym tłem dla partii skrzypiec, altówek i wiolonczel.
(...) Spośród 21 partii chóralnych szczególne atrakcyjne jest zakończenie całego oratorium - fuga Amen oraz majestatyczny, niezwykle radosny śpiew Alleluja, głoszący Rezurekcję.
Gdy król Jerzy II słuchał Mesjasza po raz pierwszy (1743), podczas wykonania Alleluja wstał, a wraz z nim - zgodnie z etykietą - wstała cała reszta audytorium. Od tamtej pory słuchanie tego fragmentu na stojąco stało się powszechną praktyką.
Fragmenty tekstu Romana Słobodziana „Mesjasz - ALLELUJA"


Partner medialny:


Każde forum komentarzy umieszczone pod informacjami prasowymi na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), nie jest moderowane w czasie rzeczywistym - komentarze nie są weryfikowane przed ich automatyczną publikacją. Nie jest dozwolone umieszczanie w ww. komentarzach: nazw i marek o charakterze komercyjnym, linków czy innego rodzaju przekierowań do innych stron internetowych i jakichkolwiek obiektów graficznych. Wpisy łamiące prawo należy zgłaszać na adres: adm@rc.fm. Wpisując jakikolwiek komentarz na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), autor tego komentarza przyjmuje świadomie do wiadomości i świadomie akceptuje bezwarunkowe prawo właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm) do usunięcia lub modyfikacyjnego skrótu wpisanego komentarza oraz brak gwarancji zapewnienia ciągłości publikacji wpisanego komentarza, jako korespondencji niezamówionej przez właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm).