Teatralny maj
30 mrz. 2017 - 12:16 – red. wydania: promocja@rc.fm
Repertuar Teatru im. W. Bogusławskiego w Kaliszu
SZCZEGÓŁOWY REPERTUAR WRAZ Z OPISAMI SZTUK ZNAJDZIESZ TUTAJ
DUŻA SCENAWilliam Szekspir
„Tragedia Coriolanusa"
Przekład Maciej Słomczyński, Reżyseria Marta Streker, Dramaturgia/asystent reżysera Konrad Hetel, Scenografia Anna Trzpis McLean, Kostiumy Julia Kosmynka,
Muzyka Paweł Głosz, Światło Artur Sienicki, Inspicjent Agnieszka Kasprzak
Obsada:
Zbigniew Antoniewicz, Agnieszka Dzięcielska , Michał Grzybowski, Łukasz Kaczmarek, Teresa Kowalik (gościnnie; debiut aktorski), Małgorzata Kałędkiewicz, Ewa Kibler , Kama Kowalewska, Wojciech Masacz, Bożena Remelska, Michał Wierzbicki, Lech Wierzbowski
„Równie dobrze możecie wznieść kije przeciw Niebiosom, jak przeciw państwu, które pójdzie swoją drogą..." Gdzie rozchodzą się drogi wielkich wodzów i ich poddanych, tam musi dojść do tragedii. Przekona się o tym Caius Martius, gdy z pola bitwy trafi prosto na arenę wielkiej polityki, a tu walczy się orężem potężniejszym i bardziej niebezpiecznym od stali – słowami. Do samego końca nie uda mu się zrozumieć reguł tej gry, w której żadne rozdanie nie jest sprawiedliwe, a wszystkie karty są znaczone. Na własnej skórze przyjdzie mu odczuć niewdzięczność tych, których tak długo bronił, ale o których względy nigdy nie umiał zabiegać. Bo imperiami nie rządzą ci, którzy je budowali, a o losach państw decydują szczurze interesy i szepty za kulisami wielkich wydarzeń. Gorzka lekcja Szekspira: wybitna jednostka w starciu ze społeczeństwem z góry skazana jest na porażkę. Bo historia uczy – ale zabija swoich uczniów
Premiera: październik 2016 - Duża Scena
13 maja – 21 maja 57. Kaliskie Spotkania Teatralne
Paul Pörtner
Szalone nożyczki /Shear madness/
Przekład Elżbieta Woźniak, Reżyseria i opracowanie muzyczne Marcin Sławiński, Scenografia Wojciech Stefaniak
Obsada:
Agnieszka Dulęba-Kasza, Agnieszka Dzięcielska, Zbigniew Antoniewicz, Wojciech Masacz, Szymon Mysłakowski, Michał Wierzbicki
Szalone nożyczki to jedna z najpopularniejszych komedii kryminalnych ostatniego dwudziestolecia – w 1997 wpisano ją do światowej księgi rekordów Guinnesa jako najdłużej bez przerwy graną sztukę (niebędącą musicalem) na scenach amerykańskich. Jej atrakcyjność polega na tym, że realizatorzy i wykonawcy zawsze sytuują akcję sztuki „tu" i „teraz", aby widzowie mogli rozpoznawać w przedstawieniu specyfikę swojego miasta, jego instytucje oraz znanych mieszkańców. Czytelność uwarunkowań lokalnych jest ważna dlatego, że publiczność staje się współwykonawcą spektaklu i ma swój udział w rozwiązywaniu kryminalnej zagadki. Ten interaktywny teatr dzięki zaangażowaniu widzów każdego wieczoru ma inny przebieg, dlatego warto obejrzeć Szalone nożyczki kilka razy.
Premiera: styczeń 2009 -120 min ( przerwa ) - Duża Scena
SCENA KAMERALNA
PREMIERA PREMIERA PREMIERAPo linii najmniejszego oporu
Pomysł i reżyseria Romuald Krężel, Tekst i dramaturgia Anna Wojnarowska, Scenografia i kostiumy Agata Baumgart, Asystent reżysera, światło i opracowanie muzyczne Mateusz Atman, Inspicjent Agnieszka Kasprzak
Obsada:
Natasza Aleksandrowitch, Dawid Lipiński
Wyobraź sobie, że pewnego słonecznego dnia w twoim mieście zatrzymuje się ruch na ulicy. Kierowcy autobusów i taksówek zostawiają swoje pojazdy i idą na spacer. Sprzedawcy nagle przestają podawać towar i rozpoczynają nieprzerwany piknik. Doradcy bankowi ściągają marynarki i zaczynają opalać się na dachach biurowców. Wszystko się zatrzymuje. Produkcja i przepływ kapitału ustają, a całą swoją energię można skupić na radości życia. Rozpoczyna się nieustająca fiesta. Celebracja czasu wolnego. Święto robienia niczego. Dzis bardzo trudno to sobie nam nawet wyobrazić.
Polskie społeczeństwo jest jednym z najdłużej i najwięcej pracujących w Europie. Współczesne metody produkcji zatarły granicę pomiędzy czasem pracy, a czasem wolnym. Praca wkroczyła do naszego domu, zagościła w naszych komputerach, zdominowała nasze relacje z innymi ludźmi, naszą edukację i rozwój, naszą osobowość. Praca to my. Odkąd kreatywność, myśl i język są podstawowymi elementami produkcji wartości w późnym kapitalizmie, praca stara się uchodzić za nie-pracę, stała się tym samym, co realizowanie swojej pasji i przypomina niekończący się proces twórczy. Atrybuty takie jak dyspozycyjność emocjonalna, pomysłowość, zaangażowanie, umiejętność komunikowania się, mobilność, korzystanie ze swojej tożsamości, ciągłe rozwijanie swoich umiejętności, przypisane kiedyś artystom, są aktualnie charakterystyczne dla większości zawodów.
Twórcy spektaklu pt. „Po linii najmniejszego oporu" zastanawiają się jak można dziś sprzeciwić się współczesnemu wyzyskowi pracy, gdy jego narzędzia zaczęły do złudzenia przypominać metody artystyczne. Analizując specyfikę pracy aktora na scenie badają możliwości wyciągnięcia jej spod przymusu produktywności. Czy aktor na scenie może być leniwy? Czy może robić mniej? Lenistwo jako strategia oporu wobec restrykcyjnych wymogów wydajności w dzisiejszym świecie może być szansą na uwolnienie się od presji bezustannej aktywności. Ale czy współczesne społeczeństwo pracy zna jeszcze inne czynności, w imię których warto tę wolność zdobywać?
Premiera: 6 maja 2017 Scena KameralnaNIEBOskłon / SCENA MALARNIA /
Reżyseria, koncepcja: Alicja Morawska-Rubczak, Scenografia:Barbara Małecka, Muzyka: Wojciech Morawski
Obsada:
Małgorzata Kałędkiewicz, Ewa Kibler
Pochylmy się nad niebem i zanurkujmy w chmurach! Wyruszmy wspólnie w podróż do powietrznego świata, w którym każdy poczuje się lekko i bezpiecznie. Odkryjcie razem z nami to, co znajduje się po drugiej stronie tęczy, poczujcie dotyk słońca, pogłaszczcie mięciutkiego cumulusa, posłuchajcie jak dźwięczy delikatny deszczyk. To najbardziej zachmurzone przedstawienie dostarczy wszystkim wiele radości i niespodzianek. Wspólne odkrywanie tajemnicy podniebnej podróży, to świetna okazja na spędzenie pięknego i kreatywnego czasu wspólnie z dzieckiem.
Przedstawienie NIEBOskłon powstało specjalnie z myślą o najnajmłodszych widzach teatralnych, czyli dzieciach w wieku od kilku miesięcy do trzech lat i jest nie tylko
dostosowane do ich możliwości percepcyjnych, ale również pragnie stymulować ich wyobraźnię, rozwijać kreatywność i pobudzać do działania.
NIEBOskłon to spektakl realizowany przez pasjonatów i twórców niezwykle wrażliwych na tak małych odbiorców. Autorzy spektaklu, specjalizujący się w twórczości dla dzieci do 3 roku życia, chcą sprostać ich wymaganiom i potrzebom oraz wierzą, że teatr dla niemowląt to fascynujący obszar sztuki współczesnej i prawdziwe wyzwanie artystyczne.
Premiera: luty 2015 – Scena MalarniaMaria Dąbrowska
Noce i dnie
Adaptacja i reżyseria Seb Majewski; Dramaturgia Tomasz Jękot; Scenografia i kostiumy Karolina Mazur; Muzyka Daniel Pigoński; Inspicjent Nikola Brojerska
Obsada:
Izabela Beń, Magdalena Jaworska (gościnnie), Małgorzata Kałędkiewicz-Pawłowska, Wojciech Masacz, Izabela Wierzbicka, Michał Wierzbicki
Noce i dnie na kaliskiej scenie
Czterdzieści sześć lat po głośnym spektaklu Izabelli Cywińskiej Teatr im. Bogusławskiego znów zaprosi swoich Widzów do uczestniczenia w świecie stworzonym przez Marię Dąbrowską. Noce i dnie to powieść związana z Kaliszem i ziemią kaliską w sposób wyjątkowy. Nie bez znaczenia jest tu oczywiście biografia autorki – wybitnej pisarki urodzonej i wychowanej w Russowie pod Kaliszem, zdobywającej edukację na kaliskiej pensji. Jednak, co istotniejsze, samo miasto (zwane w powieści Kalińcem) i otaczające je tereny są miejscem akcji dla epickiej sagi przedstawiającej losy książkowej rodziny Niechciców.
Powieść jest szczególną panoramą losów – od powstania styczniowego, aż po pierwsze dni I wojny światowej. To opowieść o mierzeniu się z codzienną prozą życia, osobistymi marzeniami, zmienną rzeczywistością społeczną, wielką historią.
Spektakl, na podstawie autorskiej adaptacji powieści, wyreżyseruje Sebastian Majewski – uznany reżyser, dramatopisarz i dramaturg. W jego dorobku dramaturgicznym szczególną rolę odgrywają sceniczne adaptacje polskiej klasyki – jak na przykład zrealizowana w Narodowym Starym Teatrze Trylogia według Sienkiewicza, czy też Ziemia obiecana na podstawie powieści Reymonta, przygotowana dla Teatru Polskiego we Wrocławiu.
Reżyser – wraz ze współpracownikami i szóstką aktorów – zaprasza na spotkanie z „emocjonalnie płomienną Barbarą Ostrzeńską, niebiańsko spokojnym Bogumiłem Niechcicem, po ojcu zdyscyplinowaną Agnieszką Niechcic, zaradnie przedsiębiorczą Michaliną Ostrzeńską, rozkochaną Teresą Kociełł, korzystającym z życia Lucjanem Kociełłem i oddanym dla kraju powstańcem Klemensem Klickim".
Premiera 8 kwietnia 2017 Scena Kameralna
Partner medialny: radioCENTRUM_106.4
Autor:
Personalia
- promocja@rc.fm
Nazwisko:
NEWS nr 2:
Każde forum komentarzy umieszczone pod informacjami prasowymi na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), nie jest moderowane w czasie rzeczywistym - komentarze nie są weryfikowane przed ich automatyczną publikacją. Nie jest dozwolone umieszczanie w ww. komentarzach: nazw i marek o charakterze komercyjnym, linków czy innego rodzaju przekierowań do innych stron internetowych i jakichkolwiek obiektów graficznych. Wpisy łamiące prawo należy zgłaszać na adres: adm@rc.fm. Wpisując jakikolwiek komentarz na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), autor tego komentarza przyjmuje świadomie do wiadomości i świadomie akceptuje bezwarunkowe prawo właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm) do usunięcia lub modyfikacyjnego skrótu wpisanego komentarza oraz brak gwarancji zapewnienia ciągłości publikacji wpisanego komentarza, jako korespondencji niezamówionej przez właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm).