"Zaklęte" Gov't Mule

Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu & Radio Centrum 106.4 & www.GazetaKaliska.pl zapraszają w każdą ostatnią środę miesiąca do sali kinowej na nowy cykl edukacyjny pn. „Opowieści zaklęte w muzyce". Czwarta odsłona w środę, 27 kwietnia o godz.19:30 z zespołem GOV'T MULE – „Ciężko pracujące zwierzę". Prowadzenie Paweł Freebird Michaliszyn. na fot.:Gov't Mule - za: wikipedia.org

Gov't Mule – Historia zespołu zaczyna się w roku 1994, kiedy Warren Haynes i Allen Woody, na co dzień członkowie The Allman Brothers Band, wspólnie z perkusistą Mattem Abtsem powołują do życia projekt o nazwie Gov't Mule. Grupa powstała pierwotnie jako projekt działający w przerwach w działalności nagraniowej zespołu The Allman Brothers Band. Debiutancki album zespołu pn."Gov't Mule" ukazuje się w roku 1995. Muzyka jaką zaproponowali na nim artyści różni się od tej do jakiej przyzwyczaili swoich fanów Haynes i Woody występując w The Allman Brothers Band. W sylwestrową noc 1995/96 roku w nowojorskiej Roseland Ballroom nagrywają materiał na pierwszy album live, którego premiera ma miejsce w październiku 1996 „Live at Roseland Ballroom".
W 1997 roku Haynes i Woody odeszli z Allman Brothers Band, w pełni koncentrując się na Gov't Mule, a w lutym 1998 nagrywają drugi studyjny krążek „Dose". Zespół bardzo dobrze czuje się na koncertach live, czego dowodem jest materiał zarejestrowany w sylwestrową noc 31 grudnia 1997/98 w Roxy Music Theatre w Atlancie i wydany na podwójnym krążku 23 marca 1999 jako „Live with a little help from our friends". Kilka miesięcy później w listopadzie wytwórnia Capricorn Recors wychodzi naprzeciw oczekiwaniom fanów i wydaje poczwórne wydawnictwo „Live with a little help from our friends", uzupełnione o resztę nagrań z tego występu.
Trzeci studyjny album zespołu „Life before Insanity" pojawia się w lutym 2000 roku, a obok trójki muzyków w czasie nagrań gościnnie wystąpili m.in. Hook Herrera, Ben Harper i John Neel. Niestety latem tego roku w nieznanych okolicznościach umiera Allen Woody. Niecały miesiąc później, Haynes i Abts organizują specjalny koncert poświęcony jego pamięci „One for Woody benefit", w którym obok wspomnianej dwójki udział biorą m.in. The Allman Brothers Band, Grateful Dead, The Black Crowes.
Na początku roku 2001, Haynes wraca do Allmanów i od tej pory dzieli czas na granie w Gov't Mule, The Allman Brothers Band i także wspiera solowe projekty m.in. Phila Lesha. W roku 2001 i 2002 ukazują się dwa albumy zespołu "The Deep End, Volume 1" oraz "The Deep End, Volume 2", na których u boku Haynesa i Abtsa, wystąpili ulubieni gitarzyści basowi Woody'ego, (m.in. Jack Bruce, Mike Gordon, Les Claypool, Flea).
Trasa koncertowa „The Deepest End" jaka miała miejsce rok później zgromadziła na scenie (oprócz muzyków biorących udział w sesjach nagraniowych albumów „The Deep End", także wielu innych gitarzystów basowych oraz znamienitych klawiszowców m.in. Chuck Leavell, Page McConnell, Danny Louis. Całość zarejestrowano i wydano w maju 2003 roku na podwójnym albumie "The Deepest End" oraz płycie DVD. Po tym wydarzeniu na stałe do zespołu zostali zaangażowani Danny Louis (instrumenty klawiszowe) i Andy Hess (gitara basowa). Już w czteroosobowym składzie Gov't Mule nagrywają w 2004 roku „Deja Voodoo" oraz "High & Mighty" (2006).
W 2008 roku następuje zmiana na pozycji basisty zespołu, odchodzi Andy Hess, a przyjęty zostaje szwedzki basista Jorgen Carlsson. Nowo przyjęty basista od razu został rzucony na głęboką wodę i w 2009 roku zespół wydaje nową płytę pt. „By a Thread".
Obecny skład zespołu:
Warren Haynes – gitara, śpiew
Matt Abts - instrumenty perkusyjne
Jorgen Carlsson - gitara basowa
Danny Louis - instrumenty klawiszowe, gitara, śpiew

Opracowanie tekstu na podstawie: wikipedia.org

GOV'T MULE - Ciężko pracujące zwierzę

W 2000 roku pytałem w jednym z artykułów o Gov't Mule czy tak będzie wyglądała muzyka rockowa w XXI wieku? Gdyby tak się miało stać, to można już spać spokojnie. Te zakręcone dźwięki napawają nadzieją, że nie wszystko jeszcze stracone. James Hetfield w jednym z wywiadów powiedział coś bardzo ważnego ; publicznie oświadczył, że Gov't Mule wprowadzi muzykę rockową w nowe milenium. Ale przecież Hetfield może wygłaszać również inne kwestie z którymi nie zawsze musicie się zgodzić. Ja wiem jedno, trzech facetów z głębokiej prowincji, udowodniło na swych trzech studyjnych albumach, że można tworzyć ogromną muzykę, nie oglądając się na żadne nowoczesne trendy. Choć ich muzyka na swój sposób nowoczesna przecież jest. Ta twórczość stanowi bezpośredni pomost pomiędzy tym co było, a tym co jest. Kilkudziesięcioletnie doświadczenie największych rocka (ale nie tylko rocka) słychać w tej muzyce. Mędrzec powiedział kiedyś, że lepiej i więcej widzi się, stojąc na barkach olbrzymów. Pole widzenia Gov't Mule sięga do stylistyki Mountain, Cream, Spooky Tooth, ale też Jimiego Hendrixa, Mahavishnu Orchestra, Lynyrd Skynyrd i Led Zeppelin... i dopiszcie sobie co jeszcze przyjdzie wam do głowy, a na pewno będziecie mieli rację. Czy to możliwe? Możliwe.
W sierpniu 2000 roku umiera nagle fenomenalny basista Gov't Mule , Allen Woody. Mówiono o nim Jaco Pastorius rocka. Wydawało się że zespół już się nie podźwignie.
Warren opowiadał mi że naprawdę myślał o rozwiązaniu swojej supergrupy. Wsparcie przyjaciół spowodowało że ruszyli we dwójkę z perkusistą Mattem Abtsem w akustyczna trasę po Stanach.
Za namową Davida Schoolsa z Widespread Panic narodził się genialny pomysł aby zarejestrować koncert , na którym zagrają ukochani basiści Allena.
I tak powstał legendarny już projekt - Gov't Mule – Deepest End.
Gov't Mule i mnóstwo wyśmienitych gości.
Agresja, i smutek ; atmosfera autentycznych, scenicznych czarów.
Cóż więcej mogę o tym napisać. Że to sześć godzin nieustannego wzruszenia, że ciągle tego słucham; że już sam nie wiem czego jeszcze więcej mógłbym chcieć.
To dzieło skończone pod każdym względem. Wszystkie kompozycje w wersjach koncertowych nabrały blasku jakim przedtem nie lśniły. A przecież wszystkie studyjne oryginały to i tak brylanty.
Brak mi słów by oddać to co działo się tej majowej nocy w The Saenger Theatre w Nowym Orleanie. Warren mówił po tym koncercie, że może już sobie wyobrazić atmosferę jaka panowała podczas pamiętnego występu Allman Brothers Band w Fillmore. W Saenger Theatre było podobnie. Pół nocy jazz rockowego raju. I to wszystko co mogę o tym powiedzieć.
Koncert na dvd ogląda się na stojąco; nie sposób spokojnie usiąść.
Posłuchacie z tego wydawnictwa czegokolwiek, a w lot poczujecie to co ja.
Blind Man In The Dark boleśnie rozrywający duszę czy Beautifully Broken gdzie nie sposób powstrzymać łez... Gov't Mule.
Po prostu.
Zapraszamy serdecznie

red. Paweł Freebird Michaliszyn

na fot.: Paweł Freebid Michaliszyn

Paweł Freebird Michaliszyn - z wykształcenia zootechnik, z pasji i zamiłowania dziennikarz muzyczny. Współpracował ze specjalistycznymi magazynami muzycznymi Metal Hammer i Twój Blues. Autor cyklu Magia Białego Południa. Popularyzator amerykańskiego southern rocka i tzw. jam bands. Autor suplementów do książki Scotta Freemana "Jeźdźcy Północy. Historia The Allman Brothers Band" wydanej nakładem poznańskiej firmy Kagra. W polskim wydaniu tejże książki jest autorem historii zespołu Gov't Mule. Długoletni gospodarz autorskiej, środowej audycji w Radio Centrum 106.4 FM „Wieczór Nie Tylko Rockowy".
freebirdatpawelfreebirdmichaliszyn.pl
http://www.facebook.com/PawelFreebirdMichaliszyn
fot. - za: wikipedia.org

Autor: 

Personalia

e-mail
promocja@rc.fm

Nazwisko: 

Promocja Radia Centrum

Każde forum komentarzy umieszczone pod informacjami prasowymi na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), nie jest moderowane w czasie rzeczywistym - komentarze nie są weryfikowane przed ich automatyczną publikacją. Nie jest dozwolone umieszczanie w ww. komentarzach: nazw i marek o charakterze komercyjnym, linków czy innego rodzaju przekierowań do innych stron internetowych i jakichkolwiek obiektów graficznych. Wpisy łamiące prawo należy zgłaszać na adres: adm@rc.fm. Wpisując jakikolwiek komentarz na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), autor tego komentarza przyjmuje świadomie do wiadomości i świadomie akceptuje bezwarunkowe prawo właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm) do usunięcia lub modyfikacyjnego skrótu wpisanego komentarza oraz brak gwarancji zapewnienia ciągłości publikacji wpisanego komentarza, jako korespondencji niezamówionej przez właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm).