Forum Organowe z Gwiazdami

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej
VI Kaliskie Forum Organowe
KONCERT:
Kościół Garnizonowy, Parafia wojskowa p.w. Św. Wojciecha i Stanisława w Kaliszu
Poniedziałek, 15 lipca godz. 19:00
Jan Bokszczanin – organy
Australian Chamber Choir
Douglas Lawrence (Australia) – dyrygent
Katarzyna Piątkowska–Pinczewska – słowo o muzyce

Organizator: Stowarzyszenie na rzecz Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. H. Melcera w Kaliszu „TRYTON" - Katarzyna Piatkowska - Pinczewska
Dyrektor Artystyczny: prof. dr h.c. Andrzej Chorosiński
Przygotowanie organów: Zbigniew Piątkowski

w programie:
Feliks Borowski (1872-1956)
- Sonata na organy nr 1
Orlando Gibbons (1583-1625)
- Second Service: Magnificat i Nunc Dimittis
Edward Bairstow (1874-1946)
- Let all mortal flesh keep silence
Anne Boyd (1946)
- I crossed a bridge of dreams (1975)
Dymitr Szostakowicz (1906-1975)
- Passacaglia z opery Katarzyna Izmajłowa
Robin Estrada (1970)
- Awit ni Salomon
Robert Schumann (1810-1856)
- An die Sterne
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
- Fürchte dich nicht, ich bin bei dir BWV 228
- Motette für achstimmmige Doppelchor
Georgi Muschel (1909-1989)
Toccata

Założeniem festiwalu jest przedstawienie znanych i nieznanych dzieł kompozytorów różnych epok, różnych stylów i różnych gatunków oraz prezentacja wybitnych artystów polskich i zagranicznych, tak „Nestorów" imprezy oraz „Debiutantów" zgodnie z założeniem promocji młodych talentów.

Życzę Państwu wielu wzruszeń i radosnych przeżyć w obcowaniu – jak to pięknie wyraził Konstanty Ildefons Gałczyński - „z Panią Muzyką we dwoje"./ Prof. Andrzej Chorosiński Dyrektor Artystyczny /

Jan Bokszczanin - artistic fotoJan Bokszczanin – organy
(ur. 1974, Astrachań, Rosja), W 2000 roku ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Joachima Grubicha. W późniejszych latach był stypendystą doktoranckim w University of North Texas (USA), gdzie studiował pod kierunkiem prof. Jesse E. Eschbacha. W roku 2006 uzyskał stopień doktora sztuki. Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez profesorów: Guy Bovet (Szwajcaria), James David Christie (USA), Aleksander Fisejski (Rosja), Bernhard Hass (Niemcy), Zsigmont Szathmary (Węgry) oraz Harald Vogel (Niemcy). Koncertuje w kraju i za granicą (Białoruś, Dania, Finlandia, Litwa, Niemcy, Rosja oraz USA). Współpracuje z wieloma zespołami kameralnymi i orkiestrami, m.in. z Concerto Avenna, Camerata Vistula, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Państwową Akademicką Orkiestrą Symfoniczną Republiki Białoruskiej. Jan Bokszczanin nagrał piętnaście płyt CD z muzyką organową dla wytwórni: Acte Prealable, DUX, Hi-Fi i Muzyka - ARMS Records, Zakłady Płytowe, oraz Musica Sacra Editio, PMA Records. Jedna z nich otrzymała I nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Filmów i Multimediów – Niepokalanów 2000, a cztery inne były nominowane do nagrody „Fryderyki". Jan Bokszczanin jest autorem książki „Geneza i tradycje rosyjskiej muzyki organowej" (Warszawa 2001), a także redaktorem kilku dodatków nutowych zamieszczonych w periodyku „Liturgia Sacra". Pod jego redakcją w wydawnictwie „Polihymnia" w Lublinie ukazały się cztery zeszyty z utworami Mariana Sawy (2007, 2008). W 2012 roku nakładem wydawnictwa POLIHYMNIA ukazała się monografia – Główne tendencje rosyjskiej i radzieckiej muzyki organowej. Jest prezesem Stowarzyszenia „ARS LIBERATA". Wielu współczesnych kompozytorów pisało dla niego swoje utwory i aranżacje, m.in.: Marian Sawa, Adam Sławiński, Paweł Łukaszewski, Miłosz Bembinow, Dariusz Przybylski, Weronika Ratusińska, Krzysztof Herdzin, Ryszard Borowski. Marian Sawa dedykował mu osiem z jedenastu skomponowanych dla niego utworów. Jan Bokszczanin jest dyrektorem artystycznym Festiwali Muzyki Organowej i Kameralnej: Legionowskiego, Praskiego (katedra Warszawsko-Praska), Ursynowskiego oraz kilku innych cykli koncertowych. Jan Bokszczanin pełni funkcję adiunkta na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (filia Białystok).
Australian Chamber Choir
Działa od 2007 roku, wywodzi się z powstałego 25 lat temu chóru Ormond College z Melbourne. Funkcjonuje pod batutą swojego założyciela - Douglasa Lawrence'a i daje koncerty zarówno w Australii, jak i w całej Europie. Chór ten składa się z najlepszych śpiewaków chóru Ormond College, którzy w nim śpiewali w ciągu ostatnich 10 lat. W 2007 roku chór zaśpiewał łącznie 37 koncertów, w tym 20 podczas europejskiej trasy koncertowej. Podczas swego tournée koncertowego chór wystąpił także w Chinach, Japonii i Nowej Zelandii. Zespół w błyskawiczny sposób odniósł sukces na arenie międzynarodowej i zaistniał na światowej scenie, co w dużej mierze zawdzięcza Douglasowi Lawrence, który pracował jako dyrektor Chóru Ormond College, na Uniwesytecie w Melbourne. W 1984 roku, kiedy Lawrence założył chór Ormond College, był to jedyny chór uniwersytecki dający regularne, cotygodniowe występy. Ten chór prowadził warsztaty dla elitarnych chóralnych śpiewaków i utalentowanych młodych adeptów sztuki wokalnej. Dzięki temu udało się stworzyć bazę wyśmienitych chórzystów. Lawrence prowadził również warsztaty dla młodych dyrygentów i wschodzących kompozytorów australijskich, wielu z nich sprawdziło się w swojej pracy występując zarówno w Australii jak i Europie. Australijski Chór Kameralny ma w swoim składzie wielu elitarnych chórzystów wykształconych starannie pod okiem Lawrence'a. Dyrygent pozyskuje także utalentowanych artystów z całego świata. Ich niesamowite występy zarówno w Australii jak i Europie stały się rozpoznawalne w środowiskach artystycznych. Wizytówką zespołu jest wysoki profesjonalizm i charyzma.

Douglas Lawrence (Australia) – dyrygent
Po ukończeniu studiów magisterskich na Uniwersytecie w Melbourne Douglas kontynuował naukę w wiedeńskiej Akademii Muzycznej. Studiował tam dwa lata w klasie koncertowej pod okiem Antoniego Heillera. W tym czasie rozpoczął karierę koncertową, głównie na terenie Europy Zachodniej. Jego pierwszy ważny koncert miał miejsce w 1972 roku na najstarszych na świecie organach w Sion Szwajcarii. Instrument ten został zbudowany około 1420 roku. Douglas koncertował tam przez sześć kolejnych edycji. Artysta występuje co roku na międzynarodowych scenach zdobywając entuzjastyczne pochwały krytyków. Dał on około 2000 koncertów jako organista, klawesynista i dyrygent. Jako organista i dyrygent dokonuje także wielu nagrań. Np. w 2001 roku wydał sześć płyt: „The Bamboo Organ of Manila", dwie płyty nagrane w Scots' Church, dwie płyty z zespołem The Choir of Ormond College I jedną płytę Choir of the Scots' Church z organistą Robinem Batterhamem. W trakcie swojej kariery wirtuozowskiej Douglas Lawrence zagrał także swój pierwszy koncert na organach w Sydney Opera House i Melba Hall na Uniwersytecie w Melbourne, i dał pierwszy solowy recital na organach w Melbourne Concert Hall. W marcu 2000 r. w Kościele Scots w Melbourne nastąpiła inauguracja instrumentu zaprojektowanego przez Lawrenca a wykonana przez słynnego austriackiego budowniczego Riegera. Instrument ten, zaprojektowany przez Douglasa Lawrence, jest uważany przez wielu wybitnych organistów europejskich, amerykańskich i Australijskich jako najlepszy na świecie. Obecnie Douglas Lawrence jest dyrektorem ds. Muzyki w Szkockim Kościele w Melbourne. Założył i kieruje Australijskim Zespołem Barokowym i Australijskim Chórem Kameralnym. Jest wykładowcą na Wydziale Muzyki na Uniwersytecie w Melbourne oraz w Katolickim Uniwersytecie. Przeprowadził on sesję wykładów na Wydziale Teologii. W 1992 roku został odznaczony Orderem Australii za zasługi dla muzyki. Douglas Lawrence występował jako solista dla australijskich rozgłośni i występował także jako solista z orkiestrą w telewizji i radio. Koncertuje także w duecie z klawesynistką Elizabeth Anderson. Douglas Lawrence jest zapraszany także jako juror – zasiada w jury na konkursach organowych oraz konkursach chóralnych. Bardzo wysoko ceniona jest jego opinia w dziedzinie projektowania instrumentów muzycznych do kościołów i sal koncertowych. Jako organista i dyrygent Douglas Lawrence ma za sobą ponad 70 prawykonań. Aktywność ta nie ustaje i z roku na rok można spodziewać się nowości i jedynych w swoim rodzaju premierowych koncertów.

Autor: 

Personalia

e-mail
promocja@rc.fm

Nazwisko: 

Promocja Radia Centrum
Jan Bokszczanin - artistic foto

Każde forum komentarzy umieszczone pod informacjami prasowymi na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), nie jest moderowane w czasie rzeczywistym - komentarze nie są weryfikowane przed ich automatyczną publikacją. Nie jest dozwolone umieszczanie w ww. komentarzach: nazw i marek o charakterze komercyjnym, linków czy innego rodzaju przekierowań do innych stron internetowych i jakichkolwiek obiektów graficznych. Wpisy łamiące prawo należy zgłaszać na adres: adm@rc.fm. Wpisując jakikolwiek komentarz na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), autor tego komentarza przyjmuje świadomie do wiadomości i świadomie akceptuje bezwarunkowe prawo właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm) do usunięcia lub modyfikacyjnego skrótu wpisanego komentarza oraz brak gwarancji zapewnienia ciągłości publikacji wpisanego komentarza, jako korespondencji niezamówionej przez właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm).