Dianne Reeves w Ostrowie

We wtorek, 25 kwietnia o godz. 20:00 odbędzie się kolejna, 112 edycja jazzowego cyklu "Jazz w muzeum". Na koncercie w sali Kina Komeda w Ostrowie Wielkopolskim zaśpiewa jedna z największych ikon jazzowego wokalu i znakomitość świata jazzu, amerykańska artystka Dianne REEVES. Towarzyszyć jej będą muzycy, z którymi wokalistka od lat koncertuje na całym świecie: Peter Martin – fortepian, Romero Lubambo – gitara, Reginald Veal – kontrabas oraz Terreon Gully – perkusja.

Dianne Reeves (ur. 23 października 1956)– amerykańska wokalistka jazzowa. Pochodzi z Detroit (stan Michigan), miasta przesiąkniętego muzyką, gdzie swoja siedzibę miała kultowa wytwórnia Motown, miasta, które przez lata było esencją amerykańskości. Artystka dorastała w rodzinie muzycznej i od najmłodszych lat otaczała ją muzyka. Ojciec był śpiewakiem, matka grała na trąbce w orkiestrze symfonicznej, a kuzynem Dianne był, zmarły niedawno znakomity pianista i keyboardzista jazzowy George Duke. W dzieciństwie Reeves uczęszczała na lekcje śpiewu i gry na fortepianie, a jako nastolatka miała swój pierwszy zespół The Melow Moods, z którym wykonywała aktualne hity wytwórni Motown. Równolegle w weekendy występowała w klubie jazzowym z zespołem pianisty Gene'a Harrisa, gdzie na kontrabasie grał jej wujek. To on wprowadził młodą Dianne w świat piosenek Elli Fitzgerald, Billie Holiday i Sary Vaughan. Kiedy miała 17 lat usłyszał ją legendarny trębacz Clark Terry i wziął ją do swojego zespołu na wspólne występy.
Studia rozpoczęła na University of Colorado, ale przerwała je by w 1976 r. przenieść się do Los Angeles. Sprawcą tej wolty był George Duke. Mieszkając w Kalifornii mocno pochłonęła ją muzyka latynoamerykańska i karaibska. W 1981 r. zgłosiła się na przesłuchania do Sergio Mendesa, który oczarowany jej głosem natychmiast zaangażował i zabrał ją na światowe tournée.
W tym czasie artystka nagrała swój pierwszy album „Welcome To My Love". W 1983 r. przeniosła się do Nowego Jorku by rozpocząć współpracę z Harym Belafonte i tym samym zakosztować pierwszej przygody z world music, po czym wraca ponownie na Zachodnie Wybrzeże, by w 1987 r. podpisać kontrakt ze słynną wytwórnią Blue Note. Dla niej nagrywa płytę zatytułowaną „Dianne Reeves".
W 1992 r. wraca w rodzinne strony, ale ma już na koncie kolejne płyty. Jedna z nich „Quiet After The Storm" (1995) przyniosła jej nagrodę Grammy. Nagrała również płytę „Bridges", na której znalazły się piosenki współczesnych bardów Joni Mitchell, Leonarda Cohena i Petera Gabriela. W roku 2000 nagrała pierwszą płytę koncertową „In The Moment – Live in Concert", a w rok później album The Calling: Celebrating Sarah Vaughan" z towarzyszeniem zespołu jazzowego i 42-osobowej orkiestry symfonicznej, który przyniósł jej następną nagrodę Grammy. Zaś trzecią nagrodę z rzędu otrzymała za album „What A Little Moon Light Can Do". Po dwuletniej przerwie uhonorowana została czwartą Grammy za album „Good Night, And Good Luck"(2005). Reeves jest jedyną w tej kategorii artystką, która otrzymała nagrodę Grammy za trzy albumy z rzędu - albumy:„In the Moment – Live In Concert" (2001);„The Calling: Celebrating Sarah Vaughan" (2002);„A Little Moonlight" (2003).Z kolei, największym sukcesem komercyjnym wokalistki był album ze ścieżką dźwiękowa do filmu „Good Night and Good Luck"
Jest wielką damą współczesnej wokalistyki jazzowej. Styl obdarzonej zmysłowym głosem wokalistki to elegancki jazz z elementami soulu i R&B. Dianne Reeves nie stroni jednak od improwizacji, w których czuje się bardzo swobodnie. Jej ostatni album, ciepło przyjęty „Beautiful Life" (z udziałem m.in. Richarda Bony czy Esperanzy Spalding), zawierał covery cenionych przez nią artystów, takich jak Bob Marley, Fleetwood Mac czy Marvin Gaye.
Niezwykle muzykalna, obdarzona fenomenalnym poczuciem rytmu, śpiewa mieszankę jazzu, soulu i brzmień latynoskich. Znakomicie improwizuje scatem ale przede wszystkim pozostaje niezrównaną mistrzynią nastrojowych ballad. Dianne Reeves ma na swoim koncie dziewiętnaście albumów. Dzisiaj Reeves to już artystka-instytucja i – co miło odnotować – przewodniczka wielu znakomitych młodych śpiewaczek, które chętnie zaprasza do współpracy. Wraz z Dee Dee Bridgewater, Dianą Krall i Cassandrą Wilson uważana jest za jedną z najważniejszych postaci wśród wokalistek jazzowych.

Koncert w Ostrowie Wielkopolskim odbędzie się 25 kwietnia 2017 roku, dokładnie w setną rocznicę urodzin jej wielkiej poprzedniczki Elli Fitzgerald. I z pewnością spotka nas wyjątkowa niespodzianka.

„The New York Times" nazwał ją „najbardziej uwielbianą divą jazzu od czasów Sarah Vaughan, Elli Fitzgerald i Billie Holiday", a Wynton Marsalis, z którym występowała, uznał, że „jej głos to jeden z najpotężniejszych i najbardziej precyzyjnych instrumentów, z jakimi było mu dane się zetknąć".

Dyskografia:
„Welcome to My Love" (1977); „Better Days" (1987); „ I Remember" (1988); „Never Too Far" (1990); „Dianne Reeves" (1991);"Art & Survival" (1993); „Quiet After the Storm" (1994); „The Grand Encounter" (1996); „Palo Alto Sessions" (1996); „That Day" (1997); „Bridges" (1999); „In the Moment – Live in Concert" (2001); „The Calling: Celebrating Sarah Vaughan" (2002); „Best of Dianne Reeves" (2002); „A Little Moonlight" (2003); „Christmas Time is Here" (2004); „Good Night, and Good Luck" (2005); „When You Know (2008); „Beautiful Life" (2013).Partner medialny koncertu: radioCENTRUM_106.4

Autor: 

Personalia

e-mail
promocja@rc.fm

Nazwisko: 

Promocja Radia Centrum

NEWS nr 2: 

N

Każde forum komentarzy umieszczone pod informacjami prasowymi na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), nie jest moderowane w czasie rzeczywistym - komentarze nie są weryfikowane przed ich automatyczną publikacją. Nie jest dozwolone umieszczanie w ww. komentarzach: nazw i marek o charakterze komercyjnym, linków czy innego rodzaju przekierowań do innych stron internetowych i jakichkolwiek obiektów graficznych. Wpisy łamiące prawo należy zgłaszać na adres: krysiak@rc.fm. Wpisując jakikolwiek komentarz na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), autor tego komentarza przyjmuje świadomie do wiadomości i świadomie akceptuje bezwarunkowe prawo właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm) do usunięcia lub modyfikacyjnego skrótu wpisanego komentarza oraz brak gwarancji zapewnienia ciągłości publikacji wpisanego komentarza, jako korespondencji niezamówionej przez właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm).